Îmi doream să ajung neapărat la Atena anul acesta dar nimic nu se potrivea cu zilele de concediu și zborurile convenabile spre o altă cetate eternă, cea a grecilor. Credeam că iar cobor dorința undeva mai jos pe listă, probabil spre toamnă târzie. Dar brusc planurile familiei s-au schimbat, a trebuit să anulăm tot ce deja era programat și rezervat și iată-ne pregătind în mare viteză bagajul material și emoțional pentru o călătorie cu mașina proprie la Akropole.  Într-o zi ploioasă și rece de aprilie am trecut granița la bulgari, am făcut un popas de două nopți la Plovdiv și apoi ținta a fost Grecia. Un surprinzător Drum bun și vacanță frumoasă ! spusă de vameșul grec,  în cea mai curată și sonoră limbă română, ne-au dat un sentiment aparte, de bucurie și a fost ca un semn că soarele ne va iubi la Atena. Ei da, au fost câteva zile minunate, cu toate că era perioada de dinainte de Protomaya / Maios .

Drumul cu auto propriu spre Atena

Drumul de la granița bulgaro-greacă până la Atena a fost destul de liniștit. Singura problemă care ne-a deranjat, desele restricții de viteză de parcă nu eram pe autostradă iar dincolo de Salonic prea desele opriri pentru plata taxelor. Ca timp pe care se presupune că îl câștigi rulând pe autostradă, îl pierzi la toll-uri și cu restricțiile de viteză. Per total însă, dacă nu ai timp să vezi Grecia adevărată pe drumurile paralele cu autostrăzile, șoselele cu taxă sunt de preferat. Nu avem ce face, noi dăm buzna peste greci că ne place la ei și ei la rândul lor încearcă să ne facă drumul mai palpitant, să nu adormim cumva pe autostradă. Inclusiv pe zonele nereparate pe unde trebuie să ai grijă dacă tocmai sorbi din  cafeaua fierbinte când rulezi că de, e păcat de cafea nu de haine sau propria piele.

Taxele de autostradă de la Komotini la Atena ne-au costat 39.45 € iar de la Atena pe la Canalul Corint, podul Antirio, Ioaninna și iarăși spre Makaza au însumat 38,10 € taxe autostrăzi + 13.50 €  taxa trecere pod Antirio. Asta în aprilie. În ultima noapte a vacanței, la Bojenitse în Bulgaria, neavând somn am început să număr nu oile ci toll-urile grecești pentru a vă da o informație bună la nivel de lună aprilie și așa am ajuns la sumele de mai sus. Cred că între Komotini și Kavala se mai pregătește o stație, nu sunt sigură dar având experiența Promachonas, cred că o vom găsi curând activă. Totuși nu vă promit, nu vă bucurați încă 😆

Costul total al taxelor de autostradă nefiind deloc de neglijat în alcătuirea bugetului de vacanță la Atena, poate fi calculat de acasă sau pe drum prin aplicația Greek Tolls,  pe care o am pe telefon și o folosim de mult timp . Dar despre toate astea pe larg în viitorul Ghid de țară, Grecia,pe care sper să-l termin până la vacanța școlară.

Plata la tolls am făcut-o cash dar la multe se poate și cu card bancar și mă refer la șoferii ca noi care sunt de fapt turiști ocazionali. Pentru profesioniști există și alte modalități de plată care permit trecerea rapidă.

Benzină am luat de două ori în Grecia la prețuri de 1.599 € -1.698 € / l. Am luat doar cât am avut nevoie să nu intrăm pe rezervă, alimentarea în Bulgaria fiind mult mai convenabilă, la 1.15 €-1.20 €. De doi ani dacă nu m-a abandonat sfânta memorie, este total interzisă pe teritoriul Greciei transportarea benzinei sau motorinei în canistre, sticle, damigene. Deci de la bulgari nici o gură luată în plus peste rezervor că e de rău dacă grecii fac control la mașină.

Parcările în Atena

Ei și uite așa, din toll în toll și din nor în nor am ajuns să oprim roțile mașinii noastre pe pământ atenian !

Atena am văzut-o pentru prima dată anul acesta, sper nu fie și ultima. Deși aprilie, Atena nu s-a dezmințit, un oraș aglomerat, plin de mulți turiști, de ceva oameni ai străzii dar și de simpaticii ei locuitori permanenți. Și nu în ultimul rând plină de pisici bine întreținute, frumoase majoritatea, unele chiar din rase deosebite. Grecii, ca și turcii, iubesc pisicile și le protejează. Să sperăm că obiceiul acesta va dura mult timp.

Am avut o  cazare rezervată pe Booking.com în zona Gazi, la 300 m de stația de metrou Kerameikos. De fapt acestea au fost  două dintre criteriile importante în alegerea cazării, adică parcarea și apropierea de o stație de metrou. Desigur că a contat și confortul asociat prețului. Am ales această cazare pentru că era destul de ușor de ajuns la ea fără să traversăm zone aglomerate din Atena și asigura parcare păzită contra cost la  5 € / zi .  Bunicică acea cazare, am avut tot ce ne era necesar pentru puținele ore petrecute în cameră dar cel mai important a fost că parcarea era  sigură, în apropiere de hotel, chiar ne vedeam mașina din cameră. Atena, ca și alte multe orașe din Grecia și nu numai, are o mare problemă  cu parcarea mașinilor localnicilor dar mai ales ale turiștilor. Cu ocazia acestei vacanțe, am aflat la fața locului cum este cu parcările ateniene. Inițial am avut câteva nedumeriri văzând parcări pline și parcări goale despărțite doar de un gard. Târziu am realizat că au indicatoare puțin diferite și așa am aflat că în Atena sunt trei tipuri de parcări: cele gratuite pentru rezidenții  cu permis special dat de municipalitate iar aceste parcări sunt semnalizate printr culoarea  albastră la semnul universal de parcare, P , cele pentru vizitatori au o linie albă și un program limitat (în general l-v 9 -21 și s-d 9-16) și mai sunt parcările cu galben, pentru utilizare specială și comercială pe care nu au voie să parcheze decât mașinile firmelor care au încheiat contract cu municipalitate.  Așa a fost și cea unde am parcat noi și am plătit taxa direct hotelului. Atenție că parcările pentru vizitatori au, în general, un timp limitat de staționare de 3 ore. https://www.cityofathens.gr/en

Sunt și parcări care funcționează cu carduri preplătite, un interval de timp de la 0.30 la 3 ore, tradus în bănuți de la 0.50 la 6 €. Aceste carduri se pot procura de la chioșcurile Periptero, prezente în toate zonele Atenei și foarte dese în zonele turistice cu circulație mixtă, pietonală și auto.

Există parcări pentru 24 de ore la 2-3 stații de metrou,  cea despre care mă documentasem fiind Sygrou. O alesesem pentru că are trecere directă atât la metrou cât și la tramvai, este pe șase nivele, este prevăzută și cu operator uman ceea ce poate fi de ajutor în caz că bezmeticul sistem informatic își ia o pauză de gândire și că oricum aveam în plan achiziționarea unui card pentru transportul în comun, se pare condiție obligatorie pentru a parca aici. Are un număr bun de locuri, peste 600, lifturi și părea din poze foarte curată http://www.stasy.gr/index.php?id=47&L=0#c34   Dar n-am avut nevoie , am avut parcarea mea și mă mândresc cu ea, ca să parafrazez puțin un vechi cântec pionieresc.

Parcare
Semn parcare galben așa cum era și la parcarea hotelului nostru.

Desigur că sunt destule parcări cu plată și pentru asta v-aș recomanda să folosiți Parkopedia https://www.parkopedia.com , o aplicație care ne-a ajutat în alte orașe grecești dar și în alte țări europene.

Zona albastră
Plata semnului de parcare

În prima poză, linia albastră de pe carosabil este pentru a marca parcarea gratuită permisă doar localnicilor.

Al doilea indicator este pentru parcările ce pot fi ocupate de turiști dar doar în intervalul orar afișat.T

Parcare subterană la metrou.

De obicei suntem foarte atenți unde parcăm, atât acasă dar mai ales pe la alții. Deși rar am văzut poliție în Atena, totuși mașini străine fără plăcuțe am întâlnit deci că mare grijă.

Periptero face parte din spiritul Greciei moderne și e bine să le folosiți cât încă mai sunt prezente pe străzile ateniene. Cu un nume sonor, periptero,  ele sunt de fapt urmașele chioșcurilor care inițial vindeau doar ziare și tutun și au fost create la sfârșit de sec. XIX pentru a da de lucru răniților din război. Prin anii 1950 aici au fost primele telefoane publice apoi încet și-au extins activitatea, astfel că azi vând și apă, suveniruri, cartele telefonice, hărți, ghiduri turistice,  înghețată. Azi doar câteva mai au voie să vândă țigări și trabucuri din cauza noilor legi grecești dar unele sunt în atenția poliției pentru relațiile cu comercianții de vise .

La Atena merită să mergi cu mașina proprie doar dacă ai timp și-ți dorești să vezi și alte locuri din Grecia ori Serbia, Bulgaria, Macedonia.  Sau dacă nu suporți zborul. În rest drumul este cumva enervant și mult mai costisitor decât cel cu avionul. Dar o dată-n viață merită, plus că știam ce presupune financiar costul benzinei, autostrăzilor și parcarea ateniană. Sunt genul care-mi calculez bine bugetul vacanței și fac colecție de informații utile și actualizate.

Transport public în Atena

harta-metrou
Harta celor trei linii de metrou /2019

Noi nu am mișcat deloc mașina din parcare, ne-am deplasat per pedes, cu metroul și cu autobuzul turistic.  În privința asta Atena stă destul de bine, are trei linii principale de metrou și trenurile circulă la intervale destul de mici, aproximativ 2 – 3 minute în cursul zilei. Sunt curate iar stațiile noi sunt elegante, unele adevărate muzee ce expun artefacte găsit în timpul săpăturilor. Syntagma și Akropils ne-au plăcut sub acest aspect.

Validator card în tramvai și autobuz.

În funcție de locul de cazare și de numărul zilelor petrecute în oraș,  Ath.ena Tichet   de 9 € / 5 zile/ persoană cred că este ideal și ușor de procurat. De mare ajutor pentru informații la zi mi-a fost https://www.athenstransport.com/cards/.  Aici am aflat că o singură călătorie costă 1.40 € / 90 minute, indiferent că este la metrou, tramvai, autobuz. Un card valabil 24 ore, cu număr nelimitat pe toate mijloacele de transport în comun, mai puțin cele către / de la aeroport costă 4.5 €. Deci indiferent că stăm 2 sau 5 zile, cardul  de 9 € eu zic că este ideal. Atenție însă, cardul se validează la urcarea în tramvai sau autobuz, nu și la coborâre. Aparatul de validare este scriitor 😀 de limbă engleză, adică vă afișează informații financiare utile .

La metrou se validează la porți, în dreapta, atât la intrare în subteran cât și la ieșire. Nu trebuie depășit timpul alocat nici cu un minut, noi am avut ceva emoții căci la ultima folosință, deși ieșirea a fost cu 10 minute înainte de expirarea termenului, aparatul a cujetat 😂 până ne-a deschis porțile. Cardurile sunt individuale, se iau de la automate ușor de folosit având pașii descriși clar pe ecran și posibilitatea de a alege franceza, germana, engleza, rusa ori araba și desigur greaca, pentru a bârfi cu aparatul care înghite banii. Se poate plăti  în monede sau bancnote de până la 10 € și se primește mereu rest. E de preferat să se păstreze chitanțele, în caz că se gripează  sistemul și nu recunoaște cardul, să se poată dovedi cu chitanța că este acoperit financiar intervalul orar respectiv. Sau în caz că între intrare și ieșire la metrou, tramvai, autobuz s-a pierdut cardul. Noi am prins și un control pe coridoare, chiar la prima călătorie. A fost tare simpatică treaba că de departe nu înțelegeam de ce umblau unii cu cititoare de card  și toți călătorii contribuiau 😂.  Acum să nu credeți că grecii sunt foarte corecți. La fel ca șa noi, ca și în Lisabona, am văzut și aici intrând și ieșind câte două persoane bine lichite unele de altele, cum ar zice moldovenii. Dar asta doar în stațiile vechi. Amenda pentru lipsa biletului sau dacă este expirat e de 60 ori prețul călătoriei, redusă la jumătate dacă e plătită într-un anume interval de timp.

La aeroport n-am avut de ce merge dar pot să spun că este nevoie de un alt card de 10 € sens adult iar lipsa acestuia se pedepsește cu amendă de 20 de ori prețul cartelei. Găsiți informații bune despre diverse feluri de bilete pe această rută dacă intrați pe  https://www.athenstransport.com/airport/ Aflați condițiile de transport cu metroul, autobuzul, trenurile suburbane proastiakos și taxi, apoi tarife dar și alte informații importante mereu actualizate.
Înainte de a pleca din România, am cochetat puțin cu ideea de a achiziționa  Athens City Pass . Părea foarte convenabil pentru ce doream noi dar cum meteorologii nu dădeau prea multe șanse vremii bune, ne gândeam că nu vom putea beneficia de facilitățile acestor carduri. Sunt trei variante la prețul actual: Bronz  la 29,90 / 22,90 € / adult / copil până la 12 ani, Argint la 96.90 € / adult,  61,90 € copil sub 12 ani și 76.90 € copil de 12 -17 ani și cel mai complet, Aur la 176,90 € adult și variantele pentru copii la 119, 90 € și 156,90 € C. Cardurile acoperă 5 zile.  Bronz se achiziționează doar din zona centrală a Atenei dar Argint și Aur pot fi livrate gratuit la hotelul indicat când se comandă cardul și se plătește online. De asemeni, important, doar Argint și Aur oferă folosirea transportului public nelimitat. Iar cele pentru minori se dau  doar împreună cu un card de adult. Pentru informații actualizate și complete: https://athenscard.com Ce pot spune este că n-am regretat că nu l-am achiziționat, noi prinzând și ziua de 18 aprilie când se vizitează gratis anumite monumente și muzee, inclusiv Akropolis, financiar am ieșit mult mai bine fără Athens City Pass. În vârf de sezon însă merită achiziția cardurilor Argint sau Bronz.

Athens Happy Train este o variantă ieftină de a vizita centrul Atenei și costă acum 5 € persoană. Circuitul se face în aproximativ 40 de minute dar se poate întrerupe la stațiile de pe traseu și urca în alt tren după vizitarea zonei. Totul însă, de la prima validare până la ultima stație să fie  într-un interval de timp de 10 ore. L-am văzut în Gazi deși nu are traseu acolo dar venea de la depou. Pentru informații actualizate: http://ww.athenshappytrain.com

Autobuzul turistic Hop-on, Hop-off este o bună ocazie de ați face o idee despre cele mai importante locuri din Atena. Pentru cei care merg prima dată în acest oraș eu le-aș recomanda să facă întâi acest / aceste tururi dar în anumite condiții. Spun asta pentru că noi am luat bilete de 48 de ore pentru toate cele trei variante de traseu pe care le scriu mai jos dar sunt puțin cronofage dacă se fac la orele de maximă circulație auto. În aprilie întârzierile au fost și de 35 minute. De asemeni pot fi probleme dacă sunt demonstrații în zona Syntagma și se blochează traficul. Noi am avut noroc însă în ultima zi petrecută acolo am asistat la așa ceva și  ne-a fost milă de bieții turiști care așteptau în stațiile centrale în timpul mitingului cadrelor sanitare. Și nu în ultimul rând pentru cei sensibili, disconfortul creat de gazele de eșapament în orele de maximă circulație este destul de neplăcut. Îmi închipui cum e vara pe caniculă.

De regulă sunt trei trasee, aceleași la toate trei companiile. Firmele se deosebesc  prin culoarea autobuzelor și panourilor din stații pe care sunt trecute orele, traseul și la unele tarifele  :

Tururile sunt însă cam aceleași și chiar stațiile sunt de multe ori comune: Athens Line  (centrul istoric), Athens +Beach Line  (centrul istoric al Atenei și riviera până la Vouliagmeni) și Athens +Pireus Line (centrul istoric și Pireu).

Prețurile diferă puțin de la o firmă la alta, noi am preferat Athens Open Tour, autobuz galben care avea atunci oferta de 20 € / persoană, cu 4 € mai mult decât la cele albastre. Motivul acestei alegeri a  fost dat de cozile lungi care se formau la concurența mai ieftină și cum noi ne doream să stăm pe platformă și la geam, ar fi fost imposibil la celelalte companii pe care se băteau ghizii grupurilor organizate.

Cea mai bună informare despre trasee, hărți, prețuri și orare, oferte de moment ale firmelor sunt mereu actualizate sunt pe paginile lor unde se găsesc și condițiile rezervărilor online, mai ieftine de obicei cu 10 %.

Vizita noastră în capitala Eladei a fost frumoasă. Vremea acolo a ținut cu noi, am mâncat bine cu o mică excepție căci de, n-am învățat încă lecția cu pomul lăudat.

În următoarele povești vă voi plimba printr-un oraș care ascunde în fiecare bob de nisip minunate comori ale istoriei și prezentului, te îmbie cu miros de cafea dar mai ales cu parfumul albelor flori de neratzia.

Continuare aici