Ştiţi bancul cu Iţic şi Ştrul care au făcut o afacere  serioasă : când Iţic a avut nevoie de bani a scos un covor la vânzare pe care l-a cumpărat bunul său prieten Ştrul. După un timp, Ştrul a avut nevoie de bani, a scos covorul la vânzare şi Iţic s-a oferit să-l cumpere, la un preţ mai mare, desigur ! Ei bine, schimbul acesta comercial a ţinut o vreme apoi Iţic s-a gândit că n-ar fi rău, dacă afacerea tot merge aşa bine, să mai bage şi a treia persoană în combinaţie. Ştrul a refuzat, dacă nouă ne merge aşa bine în doi, de ce să ne complicăm şi cu al treilea ?!

Booking.com

        Ceva pe aproape este şi între mine şi Booking.com, singurul site de pe care îmi fac rezervările de cazare când plecăm undeva pe cont propriu sau unde îmi fac o părere despre o locaţie dacă merg, rar, prin agenţie. Dacă îmi merge bine cu ei, de ce aş mai băga şi alt site în ecuaţie ?! Dar pot spune că îi consult şi pe alţii dar tot pe amicul Booking.com mă opresc.                                                                                                                                                                                                                                                                     Prima dată am făcut rezervare pe Booking.com cu destulă teamă, mi se părea că cea mai bună soluție este atunci când discuți direct cu cei care reprezintă locația respectivă, patronul sau angajatul responsabil de relațiile cu clienții. În urma unor dezamăgiri repetate, m-am hotărât să încerc și această variantă, Booking.com și cum eu și soțul am fost mulțumiți până acum în proporție de peste 95%, nu mă gândesc să schimb ceva. Nu-mi oferă garanția unei reușite 100% dar mă întreb dacă așa ceva există de-a lungul timpului. Când ai doar una sau câteva rezervări, este greu să-ți faci o idee dacă merită sau nu să te bazezi pe Booking.com. Eu am câteva zeci de cazări rezervate prin ei –  unele informații de pe site sunt arhivate fiind mai vechi de 2 ani – am avut de câteva ori probleme rezolvate tot prin ei, deci cred că pot spune câteva cuvinte fără a avea pretenția că dețin toate cheile unei rezervări perfecte prin Booking.com .

         În primul rând este de menţionat că Booking.com este un site de rezervări online servicii de cazare  pe care sunt admise hoteluri, moteluri, pensiuni, apartamente, etc. numai în baza unui contract comercial încheiat între proprietarul locaţiei şi Booking.com. Contrar unei păreri pe care încă o au unii turişti, la rezervare  noi clienţii nu plătim nici un comision către site, doar patronii cazărilor dau un comision, variabil am înţeles, după ce s-a plătit sejurul de către turist.

    Sunt desigur câțiva pași de urmat când se face o rezervare pe un site de specialitate, pași valabili nu doar pe Booking.com.

Primii pași 

Având traseul stabilit cu posibile opriri, datele calendaristice și un buget pentru vacanță, intru pe site și prima dată scriu localitatea unde doresc cazare (de cele mai multe ori trebuie trecută și țara, nu faceți ca mine când s-a deschis vama la Makaza, am dat căutare doar după numele localității și ghidul mă ducea în Africa de Sud);   apoi trec intervalul de timp în care vreau să stau acolo, numărul de persoane (adulți și copii dacă e cazul) și câte camere doresc. Acesta este primul pas.

Filtrele căutării

După asta am posibilitatea să aplic și niște filtre, pentru a nu pierde timp prin toate ofertele unei localități : buget aproximativ/noapte, anulare gratuită, baie proprie, parcare, wi-fi,mic dejun, obligația rezervării cu card credit sau avans plătit prin bancă, transport aeroport sau gară dacă e cazul, camere pentru fumători sau nu, tip de pat, room service, dotarea camerei cu cele necesare copilului mic – nu e cazul meu dar e foarte important pentru cine are – etc,  toate acestea apar de obicei în partea stângă a paginii. Existența unei camere pentru bagaje este de asemeni foarte importantă dacă se călătorește cu avionul și/sau autocarul și orarul nu se pliază pe programul de check-in/-out al cazării. Atenție că sunt hoteluri /pensiuni care percep taxă separată pentru depozitarea bagajelor, mai ales pentru ziua plecării. Odată aplicate filtrele, dau “căutare” și îmi apare o listă cu locații ce corespund celor aplicate de mine. Lista ce apare doar cu proprietățile ce se încadrează filtrelor, poate fi și ea ordonată după preț, notă, comentarii, etc.,  cum se dorește. Eu aleg prețul crescător. Și o altă țintă pe care o urmăresc eu, zona din localitatea respectivă pe care doresc cel mai mult să o colind, centrul istoric în cazul orașelor mari sau intrările unei rezervații ori parc natural cum am procedat la Plitvice Jezera. Sau o gară, autogară dacă vreau să folosesc și transportul în comun. Sau aproprierea de autostradă, așa cum am ales la Belgrad unde cazarea a atins două cerinte, vizitarea Zemunului si vecinătatea autostrăzii. Pentru a-mi fi mai ușor cu căutarea, aleg o pensiune sau hotel care m-ar atrage și deschid harta acesteia, îi dau zoom și așa am o vedere bună asupra pozițiilor cazărilor din zonă, cu prețuri chiar pe hartă și pe care le verific apoi individual. Aleg câteva, le trec la dorinţe că dacă lista e lungă să nu mă încurc, apoi  încep verificarea facilităților scrise clar la camere dar și ceva mai jos, a condițiilor de plată, ore check-in/check-out (o condiție esențială pentru că fie programul recepției este scurt, fie unele hoteluri, deși au recepție deschisă noaptea, cer taxe pentru cazări după ora 22 sau 23). Importantă este și limba de comunicare dar de multe e falsă informația pe site, gazda nu cunoaște nici o limbă străină (la fața locului, pentru astfel de cazuri, recomand aplicații de traducător instant, funcție de telefonul/ tableta folosită, desigur să aibă internet activ).

    Cum aleg locația

 Fiecare locație la care mă opresc în vederea unei rezervări, are mai multe puncte ce trebuiesc studiate. În primul rând pozele, să văd dacă-mi place interiorul (aici este loterie curată, unii proprietari au poze fie vechi, fie din alte camere decât cea/cele pe care le rezerv sau incomplet prezentată locația așa cum am pățit anul trecut cu Apartment KT2 Zagreb).  Apoi condițiile de plată menționate în căsuța din dreapta fiecărei camere, acolo unde există iconul cu un semn de întrebare pe care e obligatoriu să-l deschideți. Dacă acel semn nu există și scrie “condiţii speciale” sau “condiţii flexibile”  știu din start că se solicită plata în avans, în totalitate sau parțial și suma de obicei, nu mereu,  este nerambursabilă. Este foarte important acest lucru căci de aici pot surveni anulări de care, dacă nu ești informat, riști o vacanță cu probleme odată ce ai ajuns la destinație, cel mai rău fiind să ajungi în crucea nopții cum zice românul și să-ți fie rezervarea anulată pentru că n-ai fost atent să trimiți bani sau să-i ai pe card la scurt timp după rezervare.

Comentariile clienților anteriori, în special cele ce se întind pe un an în urmă, sunt foarte importante și pot spune că până anul trecut au fost cele care m-au convins de cele mai multe ori să aleg o anumită cazare. Anul trecut am avut o primă surpriză neplăcută, cazări cu comentarii excelente s-au dovedit a fi nereale – Apartment KT2 Zagreb iar anul acesta la o cazare de tranzit în Bulgaria, Alpine Garden Hotel Simitli. Ultima a fost pur şi simplu de neînţeles, am comentariu pe Bookng.com  şi-mi voi permite să-l încarc şi aici pentru că merită să fie informaţi cei ce o aleg. Și de obicei citesc comentariile în mai multe limbi, mai puțin chineză sau eu știu ce mai este de nepătruns lingvistic pentru mine la câte o locație dar țin cont și de zona de unde vine turistul care-și spune părerea. Uneori este mult timp consumat la citirea comentariilor dar dacă vezi că unele nemulțumiri se repetă, atunci e clar că ceva nu e bine. Din comentarii de multe ori afli dacă parcarea e bună, e rea sau e doar o fantomă, afli dacă poți comunica bine cu personalul și în ce limbă, dacă se respectă rezervarea (cameră cu anumită vedere, etaj, prize, etc.), în general afli mai mult decât de pe site-ul hotelului dar atenție, fiecare client vede realitatea altfel, deci o medie a informației obținute din comentarii este de făcut.

Nota, de fapt media notelor oferite de clienții care acceptă să comenteze cazările – eu comentez, consider că e foarte util – a fost și sper să rămână pentru mine un criteriu în alegerea unei cazări. Și iarăși revin la cazarea mea din Zagreb, încă este de neînțeles cum avea așa o notă – 9.4 – când sunt multe probleme ascunse la acea locație dar și multă minciună la prezentare pe site, fapt pe care nu l-am întâlnit așa evident până acolo. Probabil aceste două cazări au fost excepţiile care confirmă ceva. Acum pot spune că la Veliko Târnovo am avut acum ceva ani o cazare cu notă foarte mică dar pe care am ales-o doar pentru că era centrală şi avea parcare în curte. Ne era deosebit de necesară acestă parcare pentru că eram în drum spre Grecia unde urma să stăm trei săptămâni, deci portbagajul era fără aer. De ce credeţi că avea notă mică pensiunea?  Un singur turist străin a punctat locaţia aproape de nota cea mai mică pentru că, zicea el, găzdoiul avea faţă de criminal!! Nici vorbă, a fost un om atent la orice cerinţă a turiştilor din toate camerele și chiar ne bătut la ușă noaptea, cu scuze dar anunțându-ne că sus la cetate tocmai începea spectacolul de lumini în afara programului obișnuit! Am dat aceste păţănii ale mele ca să vă conving să citiţi cât mai multe comentarii şi să le filtraţi singuri. Şi să acceptaţi că din când în când, pot fi şi inadvertenţe.

    Odată hotărâtă pensiunea/hotelul/cabana, mă uit să văd ce dotări are camera pe care am ales-o. Baia privată este prima după care aleg camera, în general această informație apare de la început dar uneori proprietarul “omite” să spună că baia este comună. Oricât de tentantă este o astfel de cameră privind prețul, dotări sau poziția, dacă nu are baie proprie nu mă atrage. Apoi aleg tipul de pat – matrimonial, single, etc. – frigider dacă este nevoie, mic dejun  numai dacă e inclus în prețul camerei atunci când mergem cu mașina proprie, tv și întotdeauna wi-fi. O problemă cu care m-am întâlnit de, cred, trei ori de-a lungul anilor este lenjeria de pat și prosoapele care se plătesc separat. Am învățat lecția acum ceva timp când, neatentă la detalii, am primit o cameră fără cele necesare iar la întrebarea mea, răspunsul gazdei a fost corect, n-am solicitat deși era clar stipulat, contra unui cost nu tocmai mic. Greșeala mea, nu deschisesem căsuța despre  dotările amănunțite ale camerei. Fiind cu mașina noastră n-a fost problemă, avem mereu cu noi un minim de prosoape și două cearșafuri dar dacă se întâmpla să călătorim cu avionul ar fi fost haios, camera nu avea nici draperii să ne învelim !! Tot aici există specificat la unele locații că, la check-out trebuie să plătești separat pentru curățenie, sume care nu sunt chiar de neglijat! (anul trecut am dat iar peste așa oferte căutând cazare la Trieste, taxa de curățenie după două nopți era de 12 €). La preț detaliat, altă căsuţă ce trebuie obligatoriu deschisa, aflu ce plătesc, adică dacă suma totală include doar cazarea sau și taxa de oraș care poate fi nesemnifiativă sau din contră poate fi cât două dejunuri. Și tot aici aflu dacă proprietarul solicită o garanție  pentru telecomanda tv, ac sau eventuale daune aduse proprietății, o politică legală în contractul lui cu Booking.com. Ei aici sunt categorică, NU! Păi mie client cine-mi oferă garanție financiară că pot fi nemulțumită de cazare, că nu primesc aparatul de aer condiționat trecut pe rezervare, tv-ul pentru care am plătit (anul trecut, cazarea mea la Split, Stone Wall apartments), apă caldă măcar 6 ore pe zi dimineaţa şi seara (anul acesta în Grecia la Vicos, apă caldă insuficientă pentru o pensiune plină), lenjerie și pat bun sau eu știu ce este trecut pe contract?

Plata cazării

Plata cazării este o altă problemă ce necesită multă atenție. Cele mai multe, în zona balcanică, sunt cu plata cash la check-in, de regulă în moneda țării respective și acest fapt este specificat clar pe confirmarea rezervării, foarte corect și legal pentru proprietar deși am văzut multe nemulțumiri ale turiștilor  pe această temă, nemulțumiri care vă spun fără rezerve sunt total nejustificate din moment ce există o lege clară a plăţilor în ţările cu monedă proprie. Când proprietarul acceptă totuși plata în altă monedă decât cea oficială, atenție la cursul de schimb, e bine de întrebat înainte, uneori e preferabil să schimbați banii la casa de schimb din oraș și apoi să plătiți cazarea. Modalitățile de plată – cash, transfer bancar sau card – sunt întotdeauna trecute pe pagina locației foarte clar dar si pe confirmarea rezervării.  Atenție însă la tipul de card acceptat la locație. Deși Visa, Mastercard nu au probleme, alte carduri se poate să nu fie acceptate (aici poate că e bine de amintit că sunt carduri ce pot fi folosite doar pe teritoriul României sau aveți o restricție de a folosi respectivul plastic afară și dacă uitați să actualizați datele, nu e prea plăcut. Am amintit asta pentru că o cunoștință, economist de meserie, tocmai a reușit să aibă o astfel de problemă în Europa). Și poate că nu e bine să vă folosiți cardurile de salariu pentru rezervări sau, dacă da, folosiți metodele bancare prin care nu aveți toată suma “la vedere” și plătiți un SMS lunar pentru a fi anunțați când, unde, cine, cât a retras de pe card. Merită să dați 1€ pe lună decât să vă treziți cu un card plin că s-a revărsat spre un necunoscut.  De anul acesta folosesc la plata cazărilor, avans ori la check-in, cardul Revolut despre care am scris la rubrica despre bani aici pe blog. Mai nou mi-am făcut şi un card Monese cu cont în euro, l-am folosit doar în România, îmi place mult şi abia aştept să-l folosesc şi afară, voi povesti.  Referitor la datele de blocare pe card a plății cazării, din experiență vă sfătuiesc să fiți atenți la condiții, date de plată, sume, etc. Pentru  concediul din Croaţia trebuia să am pe card o sumă pe care o încasa Booking.com în numele proprietății la o dată fixă. M-am trezit exact  în seara începutului vacanței de 1 mai că îmi lipsesc 2 €, am luat legătura cu Booking și am explicat că în România sunt câteva zile nebancare, mi-au acceptat ușor o altă zi doar că în ziua respectivă, deși deblocasem online un depozit și aveam mult maLenny rooi mult decât trebuia pe card, n-a funcționat sistemul între banca românească și cea croată, deci anulare rezervare din partea booking.com!!! O neglijență care mi-a dat ceva de lucru pentru că îmi doream nespus acea cazare din Zadar, Lenny rooms despre care voi povestit și care a rămas în agenda mea, în caz că ajung iar în Zadar. Ei dar când ai pile la zei, se rezolvă miraculos așa că nimeni n-a rezervat acea cameră în decurs de câteva ore și am reușit să o iau înapoi și cu o mică reducere.  Dar altă dată știu că n-aș mai avea așa noroc.

Un patron a avut bunăvoinţa să-mi dezvăluie câteva secrete din relaţia lui cu Booking.com, sper să fie adevărate şi să nu scriu minciuni pe aici.

La politica hotelului de a prezenta un card bancar, patronul are dreptul de a vedea detaliile cardului bancar doar timp de 10 zile de la rezervare şi doar de 3 ori ! Însă codul CVC -cel  de trei cifre de pe spatele cardului – este disponibil pe parcursul celor 10 zile dar nu poate fi vizibil decât o singură dată. De asemeni, dacă acel card prezentat este nevalid  adică este expirat, nu este acceptat de hotel sau pur şi simplu nu are suma completă în cont, primiţi o notificare din partea Booking.com pe care trebuie să o rezolvaţi în:                                   

  • maxim 24 de ore dacă rezervarea este făcută cu mai mult de două zile  înainte de check-in,
  • în 12 ore dacă sunteţi în intervalul de 48 ore până la check-in,                                             
  • până la ora 15 a zilei de sosire dacă rezervaţi în acea zi, de pe drum sau                            
  • în maxim 2 ore dacă rezervaţi la ora 14 a zilei de sosire.                                                                             În caz contrar situaţiilor de mai sus, rezervarea este anulată de hotel în condiţii absolut justificate.

        O problemă cu care m-am confruntat, banii blocați pe card de diferite hoteluri/pensiuni, în mare parte din cazuri nu se deblocă de aceștia după check-out deși plățile s-au făcut în totalitate cu cash sau cu alt card așa că nu acuzați booking, este neglijența hotelului. Banii rămân blocați timp de 10 – 30 zile, după politica băncii unde aveţi cardul,  dacă nu solicitați băncii operația de deblocare. Eu am ales o metodă mai puțin ortodoxă, anunț hotelul că doresc să fac o nouă rezervare la ei dar întru cât nu mi-au deblocat suma anterioară, nu am încredere să mă mai cazez acolo ! Până acum a funcționat, cel mai rapid – 5 minute – a fost deblocată o sumă în Lisabona la un hotel unde nici nu am fost eu dar rezervasem pentru soțul meu, eu fiind client genius am avut o  reducerea de 10% . În loc de rugăminți și poate ceartă, a mers așa, spuneții cum vreți micii mele șmecherii. 

      Anularea unei rezervări

Un alt aspect de care trebuie ţinut seama, anularea rezervării. Aici sunt două posibilităţi distincte dar în ambele turistul este parte importantă: prima este posibilitatea mea ca turist de a anula o rezervare, fără să am costuri suplimentare şi, a doua, când hotelul anulează rezervarea din motive întemeiate, generate chiar de turist.

    Anularea unei rezervări cu sau fără taxe este importantă atât pentru noi turiștii dar trebuie să vă gândiți că și pentru proprietarul locației. Eu caut mereu locații unde anularea se poate face cât mai aproape de ziua cazării și nu se percep costuri. Și desigur am grijă să nu uit (sunt atâtea aplicații pe telefon pentru cei care nu vor să-și țină neuronul treaz încât nu este o problemă). Știu că dacă am uitat și am trecut în ziua următoare a termenului, sunt bună de plată și vinovată sunt doar eu pentru că am fost neglijentă. Data anulării fără costuri  a unei rezervări este trecută foarte vizibil chiar pe prima parte a confirmării primite pe mail. La anularea unei rezervări de către proprietarul locaţiei pe care aţi ales-o să ştiţi că poate  contribui fie felul în care aţi răspuns mesajelor de întâmpinare, fie că n-aţi prezentat un număr de telefon, un card valid sau poate în altă parte aţi avut un comportament care încalcă politicile locaţiei lui. Şi tind să cred că şi hotelierii se pot informa despre viitorii clienţi căci la o cazare în Grecia acum trei ani, patronul mi-a spus că are referinţe bune despre mine şi pot plăti când vreau pe parcursul sejurului şi nu la check-in !!

    Un lucru care mă nemulțumește este că se pot rezerva multe camere la aceleași date de același utilizator Booking, fapt ce îi împiedică pe ceilalți amatori să aleagă dintr-o listă cât mai lungă dar încurcă și hotelul respectiv pentru că mulți clienți țin aceste camere blocate până în ultimul moment. De aici este de înțeles că se cer plăți în avans sau se blochează anumite sume pe card, hotelul respectiv trebuie să se protejeze cumva să nu rămână cu camere multe goale. În acest caz nu este vina patronului ci egoism din partea turistului, afectând așa cum am zis, atât hotelul cât și restul clienților ce caută uneori disperați o cazare. Eu rezerv maxim două pe moment, să nu pierd, dau un mesaj cu ce vreau să aflu și funcție de răspuns, anulez imediat una din camere.

Booking.com

În widgetul hartă de mai sus, am luat ca exemplu locația unde am stat doi ani la rând și voi mai merge și anul acesta – marcată cu icon portocaliu- și, pentru comparare distanțe hartă, sunt însemnate alte locații și prețurile la momentul căutării.

Un alt fapt la care trebuie să fiți atenți, distanțele de la cazare până la plajă sau ce obiective vreți să vizitați. De obicei pe pagina proprietăților este o listă cu acestea, pentru plajă majoritatea dau distanța de mers pe jos sau cu mașina. Nu vă bazați pe ce este scris, de multe ori pot fi date distanțele în linie dreaptă, deci foarte scurte și la fața locului aflați, prea târziu, că trebuie să ocoliți, să urcați, să coborâți. Cam așa era și la KT2 Zagreb, aveam toate obiectivele cam la poartă după prezentarea pe Booking.com, noroc că nu sunt așa naivă. Consultați o hartă serioasă și calculați singuri distanțe, plus utilizați street  view, asta înainte de a rezerva, mai ales dacă este condiția că nu puteți anula nici măcar în următoarele 10 minute de la rezervare.

   Comunicarea cazare-client

Am zis că dau un mesaj hotelului şi nu telefon. Ei bine, eu și în România aleg, am această posibilitate, ca forma de comunicare între mine și hotel/pensiune să fie mail-ul și nu telefonul, chiar dacă am un număr afișat pe site la contul meu. De ce? Păi  e foarte simplu, “verba volant, scripta manent” ! Astfel nu sunt nici probleme de înțelegere a limbii atunci când rezervăm dincolo de graniță (cea mai haioasă întâmplare a fost acum doi ani când din Bulgaria m-a sunat să mă întrebe cu câte mașini venim la două camere pentru a ne bloca locuri în garajul subteran. Totul bine și frumos dar ei vorbeau doar bulgara, așa că am dat mesaj la Booking să aflu ce dorea hotelul și prin intermediul site-ului s-au rezolvat problemele favorabil ambelor părți). Deci nu uitați să bifați această opțiune, a modului cum doriți să fiți contactat de proprietate, este importantă.

Booking.com

Acum la oferta hotelului sunt multe de zis. Una din problemele spinoase este parcarea, mai ales în orașele unde mașinile parcate neregulamentar se ridică la greu. Proprietarii scriu de multe ori că asigură parcare dar uită să spună că aceasta este la oarecare distanță de cazare și de cele mai multe ori e contra cost, sume deloc de neglijat în orașele mari sau că este pur și simplu pe stradă și că acea stradă este fie în pantă, fie prea îngustă ori, pentru cei ce oferă la închiriat apartamente la bloc, parcarea este cea comună a blocului și fără un loc clar marcat. La hoteluri, chiar mari, dacă nu se percepe taxă pentru parcare sau nu se acceptă rezervare, de cele mai multe ori aceasta este de tipul  “primul venit, primul servit” și acest fapt l-am întâlnit mai nou la Kavala la hotel Esperia dar și anul trecut la Postojna Cave rooms care avea parcare în garaj pentru doar 6 locuri, restul au fost îndrumați spre parcarea publică unde hotelul avea acces gratuit.

Continuare aici