Continuare de aici : Muzeul Mevlana

Doar cu inima poți atinge cerul.

Rumi

Ordinul dervișilor rotitori

Așa cum am zis în articolul despre Muzeul Mevlana, după moartea iubitului Tebrizi, Rumi încredințează gruparea de ucenici fiului său cel mare, Sultan Veled, cel care împreună cu un alt discipol și un nepot pun bazele ordinului și trasează normele de disciplină ale acestuia, în care scopul era transmiterea învățăturilor lui Rumi către generațiile viitoare. Conducerea revenea Maestrului Șef/ Makam Çhalabı, ales doar din familia misticului, descendent al lui Rumi. În prezent, ordinul are cel de al 33-lea maestru de la înființare, arborele genealogic dovedit cu acte fiind unul pentru o familie extrem de veche, una din cele mai vechi din lume. Ordinul are reguli stricte de disciplină și comportament / adab și erkan, are un stagiu de pregătire (de fapt avea) de 1001 zile în care ucenicul, obligatoriu major, cu acceptul ambilor părinți și necăsătorit, trece prin etape diferite de acomodare, supraveghere și inițiere, culminând pentru cei aleși cu învățarea limbii persane și arabe (Coranul se citea doar în arabă atunci), cu acumularea de cunoștințe filozofice, despre artă, muzică, chiar medicină. La finalul celor 1001 zile, cei ce meritau,  colegii sufletului,  devin așa numiții dede, în cadrul unei ceremonii speciale și capătă un statut aparte  în ordin. De ucenici ei trebuie să fie discreți, grațioși, amabili, să nu ridice vocea, să salute ești în inima mea, adică mâna dreaptă pe inimă și ușoară înclinare a capului. Salutul suflet la suflet adică egalitate între ei și respect se făcea cu sărutul părții exterioare a mâinii.

Ordinul sufiștilor Mevlevi a fost foarte apreciat de sultani de-a lungul timpului, cel mai mult se pare de Suleyman Magnificul, cel care a contribuit la ridicarea sălii de Sema, semahana și a micii moschei de la Konya dar a permis și înființarea de multe tekke pe tot cuprinsul imperiului, fapt susținut și de viziri. Unii sultani au devenit chiar ei practicanți ai Sema.

          https://www.youtube.com/watch?v=3gG8YAUqVIs   

Desființat în 1925 de Atatürk pe ideea că nu are ce căuta o astfel de sectă într-un stat declarat laic, de altfel ca toate alte ordinele religioase, Mevlevi obține totuși transformarea în asociație culturală care are dreptul la spectacole se spune religioase, 2 săptămâni pe an, în perioada 1 – 17 decembrie, moment când Konya este pur și simplu invadată de pelerini. Ei vin să celebreze unirea spiritului lui Rumi cu divinitatea, cu universul, în ceea ce ordinul numește Șeb-i Aruș / Noaptea Nunții , despre care am povestit în primul articol, Muzeul Mevlana.

Am ales dintre opționalele excursiei și un spectacol de sema, conștientă fiind că nu va fi cel pe care mi-l doresc, cel al adevăraților derviși care au sfidat legile Turciei moderne. Dar măcar ceva pe viu trebuia să văd și pot spune că oarecum a meritat. Trebuie spus că spectacolul ce-l văd turiștii azi este doar o umbră a ceremonialului original iar dansatorii sunt simpli artiști care nu au nimic de a face cu dervișii/ călugării cerșetori și atunci nu-și are rostul interdicția de a aplauda la final. În trecut dervișii, câte 6, mai apoi 12,  conduși de un maestru/șeic ce reprezenta soarele, axul cercurilor lumii, se învârteau până la epuizare iar Sema avea alt ritual. Sau avea și alt ritual secret. Între timp a devenit simbolul ordinului fiind cel mai vechi dans ritualic conceput cumva de Rumi.

Costumul dervișilor rotitori

Costumul dervișului rotitor este simbolic. Pălăria conică din păr de cămilă, sikke, închisă la culoare, simbolizează mormântul egoului sau piatra de mărmânt, fusta albă și cloșată, de fapt o rochiță cu bretele, tennoure, obligatoriu albă la Mevlana – la alte ordine ale dervișilor poate fi colorată – este un minim al egoului și simbolizează giulgiul de îngropăciune. Mantia neagră, hirga, se dă jos în timpul ceremoniei, semn că dervișul se leapădă de cele lumești. Sala în care se practică Sema este de regulă rotundă și semnifică Universul iar covorașul roșu din blană de oaie pe care stă uneori Seicul sau Maestrul simbolizează apusul, unirea cu Alah căci Rumi a murit la apusul soarelui când cerul devine roșu, deci un canal al harului divin. În spectacolul pe care l-am văzut, blana roșie era de fapt un turban luminat cu roșu!

Pe unele din costumele moderne ale dansatorilor de Sema, mai mult în spectacole pentru turiști, apar brodați trandafirii. Totuși nu este întâmplător cred căci sufismul și mevlevi are ca simbol trandafirul: tulpina cu spini simbolizează viața pământeană cu bucurii și dureri, floarea este creația divină iar parfumul trandafirului este călătorul, omul ca produs al divinității care, după parcursul vieții se disipează în oceanul întregii creații. Greu de înțeles pentru noi dar mi-a plăcut .

Ceremonia Sema

Sema, dansul ritualic de rotire, inițiat într-un anume fel de Rumi, a suferit modificări, cea mai complexă a fost la sfârșit de sec. XV. Sema este de fapt doar partea de rotire a dervișului care simbolizează mișcarea a tot ce este material, de la atom la întreg Universul.

1. Nat-I serif Ceremonia începe cu un cântec, o laudă / na’t pentru profetul Muhammed, “pacea lui să fie”și care de fapt este dedicată tuturor profeților și lăudătorilor lui Allah.

2. Kun ! / Există ! Toba sau tamburul sacru / kudüm cheamă egourile la rugă . Sunetul tobelor amintește de crearea Universului.

3. Ney respirația divină, prima suflare divină dătătoare de viață, cea care a însuflețit creația. Ney este un instrument sacru cu o frumoasă legendă. Universul a fost creat și viața poate începe,  spune Mevlana. Înclinarea unul în fața celuilalt simbolizează onorarea spiritului interior.

4. Devr-i Veled Este momentul când își dau jos mantia neagră, adică se leapădă de grijile și obiceiurile pământești, după ce mărturisesc unitatea cu Dumnezeu atunci când își încrucișează brațele pe umeri, mereu dreapta deasupra.

5. Sema Abia acum urmează Sema / ascultare cu cele patru saluturi, selamuri, care fiecare are o semnificație aparte în înălțarea sufletului prin iubire:

  • primul salut, nașterea omului și recunoașterea puterii divine.
  • al doilea salut, omul recunoaște creația în toată măreția ei și pe Dumnezeu cel atotputernic.
  • al treilea salut, extazul, transformarea spiritului uman în iubire și recunoașterea dumnezeirii prin salutul cu brațe încrucișate.
  • ultimul salut, terminarea călătoriei spirituale și revenirea în lumea pământeană. În momentul celui de al patrulea salut, șeicul intră printre dervișii ce se rotesc, rolul lui fiind acela al soarelui în centrul grupului de călugări.

6. Sema se termină prin citirea unei sure din Coran.

7. Încheierea ceremoniei se face printr-o rugă pentru odihna sufletelor tuturor profeților și credincioșilor, după care dervișii revin la lumea obișnuită punându-și mantia mormântului, salutând în egalitate frații și maestrul și părăsind sala împreună cu profesorul, în aceeași pași lenți.

Nu știu dacă este de actualitate dar se pare că există încă o singură școală de sema, undeva într-un sat din Konya și copiii sunt aleși după testări serioase și la vârste fragede. Greu de verificat așa informație !

Dervișii rotitori femei au existat și au avut o activitate intensă în educarea atât a femeilor cât și a bărbaților ucenici în arta Mevlana. Prima femeie, din cât am aflat eu pentru că se scrie puțin despre acest aspect, a fost chiar nepoata de fiu a lui Rumi. Totuși în Konya a fost de mult timp interzisă sema femeilor, practic îngrădind un drept dat chiar la înființarea ordinului.

Sema este mișcarea din Univers în jurul Divinității, rotindu-se în jurul acesteia toate planetele și alte corpuri cerești, natura, oamenii, toate componentele materiei. Este momentul culminant al dansului, ușor de perceput căci fluierul, ney-ul revine cu sunete mai înalte. Brațele se deschid larg semnificând îmbrățișarea Universului. Rotirea dervișilor este mereu de la dreapta spre stânga simbolizând trecerea ființei umane din lumea materială vizibilă (dreapta) spre lumea divinității, spiritualității, o lume invizibilă (stânga). Palma dreaptă spre cer înseamnă primirea divinității care trece prin inimă și este răspândită semenilor prin palma stângă îndreptată în jos. Capul trebuie să fie mereu înclinat spre brațul drept, cel spre divinitate.

V-am descris mai mult decât telegrafic desfășurarea unei sema. Spectacolul de care v-am vorbit că a fost ca o excursie opțională cu preț 20 €/ pers. avea să mă convingă de faptul că dansatorii sunt doar artiști .

UNESCO a inclus în 2008 dansul dervișilor rotitori în lista Masterpieces of the Oral and Intangible Heritage of Humanity .

Toate religiile vorbesc despre iubire, dar iubirea nu are nicio religie.

Rumi

De ce a fost interzis ordinul de către Atatürk care totuși l-a apreciat, este altă poveste, poate povestea oricărui ordin religios din lumea asta care capătă puteri mult prea mari într-un stat. Și ordinul Mevlewi a căpătat, căci de la dervișii-cerșetori, apropiați omului sărac, trăind ei înșiși cu foarte puțin, au avansat ajungând să primească roluri importante la înscăunarea sultanilor, au devenit bogați trăind din donații și chiar ajutoare de la stat, au devenit chiar o instituție în slujba sultanilor. Sau care se foloseau de poziția lor pe lângă sultani. O simbioză perfectă !

Dansul dervișilor rotitori m-a fascinat mereu, probabil și pentru că eu, dacă mă rotesc de câteva ori, iau urgent contact cu pământul, nicidecum să am trăiri mistice. Cum bănuiam că în spatele fiecărei mișcări se ascunde un simbol, am săpat mult pe net să pot afla detalii și vă spun de la început că cele mai bune informații le găsiți în limba turcă. De aici probleme de înțelegere, unele nu au și variante în engleză, franceză și atunci singura traducere, cam șchioapă, a fost google. Sunt convinsă că unele informații nu sunt tocmai cele mai corecte, gândiți-vă că este un ordin islamic mistic, că în spatele oricărui ordin religios și mistic, chiar și creștin, se ascund multe taine neaccesibile muritorilor de rând. Am promisiunea că, la un alt drum în Turcia, voi ajunge la un spectacol privat susținut de derviși, se pare,  adevărați. Dacă va fi așa, voi completa sau modifica acest articol acolo unde va fi nevoie. Pe de altă parte, dacă vă interesează acest gen de turism, țineți cont atunci când vă documentați că nu tot ce este scris pe net este corect, așa că nu preluați ad literam informațiile. M-am lovit de chestia asta. Dar peste toate vă recomand să mergeți la un spectacol al dervișilor rotitori dar să aveți câteva informații sumare ale etapelor lui. Oricum, esența este foarte greu de pătruns de către noi.

Despre alte ordine sufi și variantele lor moderne puteți afla vizitând altfel Kosovo și Macedonia, o poveste interesantă, foarte actuală, cu implicații interetnice. Dar dacă faceți un turism cultural în Balcani, aflați ceva și despre alte ordine, ca de exemplu dervișii rafay sau rifay (cei interesati puteti cauta pe net, este interesant). Lumea a rămas mereu aceeași, mistică!

Nicolae Iorga spunea cândva:

Scrie cu sufletul tău dar recitește-ți compoziția cu sufletele altora.

 Ei bine eu nu pot să o recitesc altfel, adică să știu cum o considerați voi dar eu am pus suflet și în această poveste. De aceea nu pot încheia decât cu vorbele lui Rumi, cel atât de lăudat de George Coșbuc :

…..Există viață în voi, căutați această viață,  Căutați bijuteriile secrete în muntele trupului vostru…

http://mevlanafoundation.com/index_en.html pentru documentare