Este adevărat că unele țări ne invită să descoperim înțelepciune sau peisaje, însă Grecia ne oferă ceva mult mai important: puterea de a ne descoperi pe noi înșine.                  

 Lawrence Durrel

 

Mi-au plăcut aceste cuvinte ale lui Durrel, cel atât de îndrăgostit de Grecia, de Corfu, de Rhodos. Și cumva m-am regăsit în ele și încă visătoarea din mine își dorește, fără speranță căci nu are pile, să se reîncarneze pe aici.  Deși îmi face semn misterios și Portugalia dar…. încă am timp să mă gândesc (sper!)  și poate să negociez 😊!

De ceva timp în fiecare an drumurile noastre duc spre acest tărâm antic și modern, Elada de atunci și de azi, cu oameni în cea mai mare parte ospitalieri și cu istorii care ne leagă și sufletește, așa cum este cea a vlahilor din Metsovo.

Grecia fiind o țară cu multiple și variate oferte turistice, practic țara care poate satisface aproape toate dorințele unui turist pasionat, necesită și o sumară cunoaștere apriori vacanței, pentru a ști ce locație să alegi. Doar spuneam că alegerea și petrecerea unei vacanțe este artă și matematică. Așa că, folosindu-mă de o expresie grecească, a lua taurul de coarne, m-am apucat de acest ghid care sper să fie de ajutor multor călători. Și dacă vreți să intrați deja în sufletul Eladei, puteți asculta muzica lor ♬♪♫ cât citiți acest ghid.

    Am luat taurul de …. tastatură🤔

A lua taurul de coarne, e veche de când lumea greacă și este legată de Hercule, cel care, potrivit legendei, a salvat insula Creta de un taur fioros al cărui stăpân era Poseidon. Poseidon a dăruit taurul, alb și ireal de frumos, venit din valurile mării spun legendele, regelui Minos, ca acesta să-l sacrifice pe altarul zeului. Impresionat de frumusețea lui, regele a sacrificat alt animal, ceea ce a atras furia zeului mării care a făcut ca taurul să turbeze și să distrugă ce-i ieșea în cale. Legenda spune că atrasă de frumusețea lui,  regina l-a conceput cu  acesta pe Minotaur. Cu forța caracteristică, Hercule, cel ce avea de îndeplinit cele 12 munci, a prins  și îmblânzit taurul. Mai apoi acest taur alb avea să devină un simbol al Cretei, taurul cretan.

Ia să vedem cum reușesc eu să îmblânzesc „taurul”, adică să-mi iasă un ghid bun, folositor.

Puțin despre Grecia

Grecia, așa cum îi zicem toți astăzi, oficial se numește Republica Elenă, pe grecește  Ελληνική Δημοκρατία / Ellīnikī́ Dīmokratía. Numele vine de la  Elláda sau  istoric Hellás.  Este o ţară în sud-estul Europei, situată la capătul sudic al Peninsulei Balcanice, având granițe cu Turcia, Bulgaria pe care o traversăm noi, Albania și surata sa controversată, MacedoniaMarea Egee și  Marea Ionică, vecinii care scaldă Grecia, dau un farmec aparte țării și atrag vara mii de turiști amatori de plajă și sporturi nautice.  Ca să nu mai vorbim de numărul mare de insule locuite sau nu, împrăștiate prin Mediterana.

Insulele Greciei se spune că însumează cam din suprafața țării și sunt câteva mii, cele mai mari adunându-se undeva pe la 1200. Locuite sau locuibile însă sunt mult mai puține, aproximativ 200 din care doar 53 au mia de locuitori. Împădurite natural sau prin plantații făcute de locuitori, stâncoase unele, cu plaje bogate altele, turistice ori sălbatice, insulele Greciei necesită un articol separat.

Istoric, Grecia a marcat de-a lungul mileniilor aproape toate civilizațiile lumii. A reușit să-și rezerve dreptul de a fi considerată locul de naștere al civilizației europene, al democrației (aici ar fi puțin de rumegat adânc și documentat), al politologiei, filozofiei occidentale, literaturii, matematicii, artei, multe altele. Adică Grecia, din punctul de vedere al turistului modern, oferă o multitudine de posibilități culturale și de relaxare, căci îmbină natura extraordinară cu vechea civilizație ce și-a lăsat amprenta pe tot cuprinsul Eladei și Europei, la care se adaugă priceperea înnăscută a grecilor, ca de fapt a tuturor balcanicilor sudici, de a face negustorie cu ce au la îndemână. 

Istoria Greciei este fabuloasă, vastă. Istoria turismului grec este și ea lungă, din antichitate, căci și atunci se venea în Elada pentru vizitarea diferitelor obiective, pentru școlarizare, pentru băi, temple, oracole, sport. Turismul modern a explodat în a doua jumătate a sec.XX și de atunci tot crește. Nici nu se putea altfel, Grecia este țara care oferă aproape toate formele de turism, și pentru săraci dar și pentru bogați, pentru cei dornici de cultură sau doar de plajă și tavernă, turism rural, sportiv, etc.

Eu m-am îndrăgostit de Grecia încă din copilărie, citind și recitind Legendele Olimpului. Și ce bine mi-a prins pasiunea asta când drumurile grecești s-au deschis larg românilor!

Așezare și împărțire

Spuneam că Grecia este parte a Peninsulei Balcanice, partea de sud și se bucură atât de prezența munților, cam 80% din teritoriul țării, dar mai ales de multele și minunatele ei plaje, având mult peste 13 000 km de coastă. Acest ultim fapt o face unică în Europa.

Harta Greciei cu Regiuni administrative
alpha-omegaonline.com/map_greece

Împărțirea teritorială este marcată nu doar de geografie dar și de istorie și aici m-aș referi la Macedonia și Epir în mod special, locurile pe unde și-au pus amprenta culturală tracii liberi. Împărțirea administrativă făcută în anul 2011 este de 13 regiuni plus una autonomă:

  • Attica, Țara de Coastă, cu orașul principal Atena, capitala statului→📑
  • Macedonia Centrală  / capitala Salonic în greacă Thessaloniki, un oraș cu inimă caldă→📑.
  • Grecia Centrală / Lamia, unde n-am poposit încă, doar am trecut prin oraș.
  • Macedonia de Est și Tracia / capitala Komotini, un interesant orășel  de tranzit →📑. Aici este cuprinsă prefectura Kavala și insula Thassos, despre care am povestit deja pe acest blog.
  • Macedonia de Vest /  capitala la Kozani dar și cu frumosul oraș Kastoria→📑
  • Epir, Ținutul Zeilor / Ioannina cu poveștile ei despre fiorosul Ali Pașa și Kyra, plăcut oraș despre care voi povesti curând. Despre Epir am povestit puțin →📑
  • Tesalia / Larisa
  • Pelopones / Tripoli
  • Insula Creta / Heraclion
  • Insulele Ionice / Corfu zis Kerkira, loc unde m-aș întoarce pentru o tzitzibira →📑.
  • Grecia de Vest / Patras.
  • Egeea de Nord / Mytilene de pe insula Lesbos
  • Egeea de Sud / capitala Ermoupoli pe insula Syros din insulele Cyclade.
  • Republica Autonomă Muntele Athos

Pentru că Muntele Athos nu este o destinație turistică pentru toată lumea, nici măcar un loc de pelerinaj pentru toate ființele Domnului ci este doar o destinație dedicată exclusiv bărbaților cu vârsta de minim 12 ani, am ales să bârfesc puțin despre această zonă în articolul de față.

Republica Autonomă Muntele Athos

Istorii, legende și lista mânăstirilor: munteleathos.ro Harta

Republica Autonomă a Sfântului Munte, simbolul creștinismului ortodox, care nu se supune Greciei, Muntele Athos, Agios Oros în greaca modernă Άγιοv Όρος – Sfântul Munte cu capitala la Karyes, este un loc care naște destule controverse în lumea modernă. Și destule conflicte legate de moralitate și finanțe iar asta nu se prea poate ascunde.

Legendele spun că numele muntelui, Athos, vine de la titanul Athos, unul din fii uriași ai lui Uranus cu Geea, născuți din picăturile de sânge scurse când Cronos i-a tăiat bărbăția tatălui său. Se spune că peninsula ar fi apărut după ce Athos s-ar fi luptat cu Poseidon, zeul mării, primul aruncând cu bolovani uriași în mare. Legendele Greciei antice sunt superbe și orice loc din țara asta frumoasă este legat de ele.

Pe de altă parte, inițial Muntele Athos a fost locul păstorilor aromâni, alungați de acolo când pustnicii și ieromonahii au început să se adune în număr tot mai mare pe creste. Și-au dorit acest loc doar pentru ei.

Muntele Athos se poate vizita doar de bărbații ce obțin un permis / diamonitirion de la biroul special din Ouranapolis, pe baza unei cereri anterioare făcute direct la mânăstirile de pe munte, la biroul din Salonic sau cel din portul de îmbarcare, Ouranopolis. Există un ghid al pelerinului cu informații, sumele de plată și sfaturi pe care trebuie să le respecte orice bărbat care merge prin aceste locuri.

Pentru restul muritorilor, inclusiv femeile, exteriorul frumoaselor mânăstiri se pot admira de pe mare, la o distanță de aproximativ 500 m de țărm, într-o croazieră cu plecare din Ouranopolis / Orașul Cerului sau din Ormos Panagias / Golful Fecioarei Maria, satul de pe brațul Sithonia. Există și o mică graniță terestră ce separă lumea laică de lumea monahală dar trecerea ei frauduloasă se pedepsește. 

Croazierele de-a lungul țărmului Muntelui Athos se fac cu vase mari și sunt cam de două ori pe zi în mijlocul sezonului estival sau una singură la capete de sezon. După croaziera aleasă se pot vedea mânăstirile de mai jos iar prețurile încep la unele firme de la 20 €/pers/3.5 ore:

Partea de sud-vest a peninsulei Athos: prima mânăstire este Dochiariou, urmată de Xenofont, Mânăstirea Sfântul Pantelimon (rusească), Xiropotamu, portul Dafni (doar pentru clerici și pelerinii bărbați), apoi mânăstirile Simonopetra, Osiou Gregoriou, Dionisiou, Sfântul Pavel si schiturile acesteia, Noul Schit si Agia Anna.

Partea estică a peninsulei Athos: prima este mânăstirea Sf. Pavel, apoi Dionisiou, Gregoriou, Simonos Petras, Portul Dafni, Xiropotamou, Sfantul Pantelimon (ruseasca), Xenofont și ultima Mr. Dochiariou.

Aici pe Muntele Athos avem și noi românii două așezăminte monahale, schituri: Schitul Lacu sau schitul din văgăună, sărac dar cu o istorie românească lungă, de prin sec. XV, apoi  Schitul Prodromu 🎬  cu hramul Sf.Ioan Botezătorul, cel numit de greci Prodromu, adică Înaintemergătorul. Acest schit este și a fost și în trecut mai mare decât unele mânăstiri de pe acolo dar n-a fost admis ca mânăstire. Poate că domnitorul Cuza n-a fost iertat și nici uitat de biserica greacă! A fost înființat la început de secol XIX prin danii ale domnitorilor și boierilor români. Astăzi statul român plătește un milion de euro anual pentru întreținerea acestui schit Prodromu (din anul 2007 i-a fost alocat un buget de 250000 € anual, dați din bugetul de stat al României. În această primăvară, în plină criză generată de pandemia Covid-19, suma propusă și aprobată de partidele de opoziție a fost 1000000 € anual, din același buget care nu reușește să facă spitale și școli. No commentary!).

Clima

Grecia este țara cu variate zone climatice, cele mai multe fiind mediteraneene. Poziția  geografică o avantajează pentru un sezon mai mare de plajă. Curenții marini și vânturile sunt de sunt cele care modelează țărmurile și dau farmec vacanțelor noastre. Are însă și destule zone cu climă alpină, mai ales în munții Pindului, acolo unde zăpezile pot persista și vara pe vârfuri.

Pentru o hartă meteo mereu actualizată, eu folosesc The Weather Channel  sau și mai bine, meteo.gr pentru că pe aceasta găsesc informații și despre plaje și prezența zglobiilor țânțari.

Fiind preponderent climă mediteraneană, verile sunt destul de calde iar plajele se deschid pentru turiștii străini încă din luna mai, în unele locuri chiar și aprilie (grecii preferă însă iunie). După amplasarea geografică, sezonul de plajă poate dura până în octombrie. 

Acte necesare 

– Pentru intrarea în Grecia este necesară doar cartea de identitate/CI valabilă sau pasaportul electronic ori temporar.  De obicei prezentăm la vamă CI dar avem la noi și pasaportul pentru orice eventualitate (furtul CI sau servicii bancare la care nu se acceptă decât pașaport). Pentru copii minori care merg însoțiți de un singur părinte sau de altă persoană, trebuiesc acte în plus, așa cum spuneam și în Ghidul de țară, Bulgaria /I →📖. De fapt pentru planificarea unei călătorii cu auto propriu în Grecia, cu tranzitarea Bulgariei, ar trebui să citiți și acel prim Ghid de țară, Bulgaria.

– Dacă vă luați un animal de companie, e necesar să prezentați vameșului carnetul de sănătate în care sunt trecute vaccinurile obligatorii, cel antirabic neapărat.

– Pentru mașină este obligatoriu să prezentați talonul acesteia. La un singur drum în ultimii doi ani ne-au cerut și permisul de conducere al șoferului. Niciodată n-au dorit să vadă cartea verde dar este obligatoriu de avut și eventual în copie pe hârtie, în caz de  un eventual accident. 

 

Cum ajung în Grecia

Din România cu mașina către Grecia

În funcție de zona de unde vin din România, dar și după cât de informați sunt despre frumoasa Bulgaria, o țară pe care eu o iubesc, turiștii noștri aleg drumul spre Grecia fie traversând Bulgaria, fie Serbia și Macedonia de Nord. Dacă sunt într-un circuit balcanic, așa cum aveam noi programat anul acesta, se poate intra în Grecia și din Albania.

 Noi locuind în sudul țării, alegem mereu varianta traversării Bulgariei, preferabil pe drumul 5, Ruse-Makaza.

                                   Prin Bulgaria

Este drumul cel mai străbătut de noi, ruta Ruse-Makaza fiind aleasă cel mai des, deși nici Ruse-Kulata nu ne displace. Alegerea rutei de traversare a Bulgariei o facem în funcție de destinația greacă și de popasurile pe care dorim să le facem prin Bulgaria și, desigur, de perioada din an când călătorim. Vama Makaza este totuși destul de micuță și de aceea foarte aglomerată în vârf de sezon. Pentru trecerea din România în Bulgaria am amintit punctele de vamă terestre și pe apă, plus taxele de pod în Ghidul de țară, Bulgaria→📑.

– Ieșirea Makaza/Bg – Nimphea/Gr. Pe teritoriul bulgar drumul de trecere Ruse-Makaza (secțiunea coridorului de transport Pan-European nr. 9) trece prin Ruse , Byala, Veliko Târnovo, Dryanovo, Gabrovo, Pasul Shipka, Kazanlâk, Stara Zagora, Dimitrovgrad, Haskovo, Kârdzhali și Momchilgrad, pentru a ajunge la Makaza. Este denumit Drumul I-5 (E-85).

Acesta va fi în viitor un drum de mare viteză, după cum și-au propus bulgarii, dacă reușesc construcția unui tunel sub frumosul și virajatul Pas Shipka din Munții Stara Planina. Chestie de bani, că voință au!

Ieșirea  prin  Kulata/Bg – Promachonas/Gr este foarte bună pentru perioadele din vârful de sezon, acest punct de trecerea  frontierei fiind mult mai mare decât Makaza (pentru redeschiderea sezonului turistic din 2020, grav afectat de pandemie Covid-19, se punea problema redeschiderii doar a acestei treceri, mult mai organizată și spațioasă pentru aplicare măsurilor sanitare ce se impun). 

Kulata-Promachonas este folosit de obicei de cei care merg spre Salonic, Insulele Ionice, Peloponez, Atena dar și spre Edessa, Meteore, Kastoria sau doresc să treacă în Macedonia de Nord ( FYROM), eventual în Albania. 

12.06.2020:

Poliția bulgară a anunțat pe 08.06.2020 că este punctul de frontieră al Bulgariei cel mai aglomerat – trec zilnic în medie 700 autoturisme și se așteaptă la o creștere după 15 iunie. Pentru eventuale taxe sau amenzi neplătite și constatate la controlul de frontieră, Diecția Poliției de Frontieră Bulgaria, anunță la 10 iunie : Pentru a facilita punctul de control, au fost instalate terminalele POS, unde sumele datorate pot fi plătite imediat.

– Zlatograd /Bg – Thermes /Gr, un drum frumos, foarte virajat prin munții Rodopi, cei plini de legende, prin zone mai puțin modernizate și sate cu mulți turci. Pot spune că este un drum aproape pustiu de când s-a redeschis trecerea de la Makaza. Iese direct la cosmopolitul oraș  Xanthi

12.06.2020:

Acest punct de trecere, Zlatograd /Bg – Thermes /Gr, este încă închis, după cum a comunicat poliția bulgară. La celelalte puncte se circulă normal.

Thermes (preluare Wiki)

Drumul este superb pentru cei ce adoră peisajele sălbatice … hăurile 😣! De la Ruse se urmează traseul 5  până la  Vărben/Выръен după care se face la dreapta pe drumul 867, prin orașul Zlatograd (ultima benzinărie înainte de graniță) și apoi spre micul punct de vamă. De la vamă spre Xanthi pe drumul 55, cea mai spectaculoasă zonă. 

Pentru cine dorește intrarea/ieșirea din Grecia prin Zlatograd, e bine să se intereseze de starea vremii căci, dacă sunt ploi de vară puternice, drumul este periculos, cad pietre sau poate fi blocat chiar de autorități. Plus că fiind virajat, viteza de deplasare trebuie redusă. Pe partea bulgară drumul este bun, nou. La greci seamănă cu ale noastre. Este deci un drum de făcut doar pentru frumusețea lui.

– Kapitan Petko Voyvoda (Svilengrad)/Bg – Ormenio/Gr, îmi este necunoscut, nu am trecut pe aici. Cred că este bun doar pentru cei ce vin dinspre litoralul bulgar sau doresc să petreacă mai mult timp în natură. 

– Ilinden Eksohi – Nevrokopi, de obicei o vamă lejeră ca timp. Este o scurtătură pentru cei ce vin din zona Bansko și vor să ajungă repede la Drama, Kavala.

În vara aceasta, având în vedere situația creată de Covid-19, s-ar putea ca nu toate punctele de trecere a frontierei să fie deschise turiștilor chiar din momentul redeschiderii sezonului turistic transfrontalier. Se discuta doar de Kulata-Promachonas dar cred că se va găsi o soluție și pentru Makaza-Nymfea, patronatele hotelierilor greci sunt foarte insistente.
Din România traversând Bulgaria se poate ajunge terestru,  pentru cei care nu suportă avionul, și cu autocare. Găsiți destinațiile pe autogari.ro sau mementobus.com.

                                     Prin Macedonia de Nord (FYROM)

 Pentru turiștii care vin dinspre Serbia, un bun punct de trecerea frontierei este Bogoroditsa /M Evzoni /Gr, pe A1/E75. Un punct de trecere mai puțin apreciat de turiști, mai ales că în ultimii ani aici au fost și probleme cu migranții, chiar o tabără în apropiere.

 Medzhitlija/M Nike/Gr, un punct vamal pe care trebuia să trecem și noi în luna mai a.c., dacă nu ne oprea nemernicul de Covid-19. 

                                             Prin Albania

–  Krystalopigi / GR – Bilisht / Al, nu prea bine cotat dar de nevoie…

–  Kakavia/ Al – Ktismata /Gr, mai mare și mai curat se pare.

 Acestea sunt punctele de trecerea afrontierei terestre în/din Grecia. Unele dintre ele s-ar putea să rămână închise anul acesta pentru turiști.

                                   Pe calea aerului

Este soluția ideală pentru cei care nu au multe zile de concediu sau nu doresc să străbată alte țări până în Grecia.  Sau sunt cele mai comode pentru vizitat insule îndepărtate de continent și unde drumul cu ferry ar fi lung, costisitor și obositor.

Cel mai mare aeroport din Grecia, foarte căutat de români este desigur la Atena,  Eleftherios Venizelos. Informații pe aia.gr Apoi cel din Salonic, Makedonia, fost aeroport militar, acum cel de al doilea aeroport civil, comercial. Oricum Grecia este țara balcanică cu cele mai multe aeroporturi internaționale.

Aeroporturile de pe insule sunt însă cele mai solicitate vara, fiind aproape singurul mijloc rapid și comod de a ajunge acolo. Pentru cei care își fac singuri planuri de vacanță în Grecia, de ajutor este  și airportia. Vara sunt în general suficiente curse charter către insule.

Pe apă, cu ferry

Fiind atât de bogată în insule, Grecia a dezvoltat în timp o rețea de transport pe apă, feriboturi, foarte bine dezvoltată. După avântul luat de turism în ultima parte a sec. XX, au apărut multe linii de ferry în apele Greciei, legând insulele între ele sau acestea de continent dar și linii de transport internațional. Despre ferry în Grecia mi-am propus un capitol aparte, așa că deocamdată vă pot indica două pagini unde puteți găsi informații bune despre program, prețuri sau chiar puteți rezerva, cere trasee, greekferries.gr și ferries-greece.com

  

Șofer în Grecia

Condiții

Grecia este o țară minunată pe care o poți cunoaște cu adevărat doar umblând prin toate regiunile ei, prin locuri unde nu se face turism de către agenții. Pentru asta ori mergi cu mașina personală, ori închiriezi acolo ceva. Este și posibilitatea folosirii transportului în comun, bine pus la punct dar despre asta la momentul potrivit.

Dacă vreți să petreceți mult timp în Grecia (eu visez la o foarte lungă hoinăreală fără program anterior), atunci trebuie să știți că:

  • Putem circula cu numerele de România, ca turiști,  maxim 180 de zile de la intrarea în țară.
  • Utilizarea sau deţinerea sistemelor anti-radar sau de detectare a radarului de către conducătorii mijloacelor auto pe drumurile publice din Grecia este interzisă prin lege. Fapta constituie contravenţie şi se pedepseşte cu amendă de 2.000 € (art. 103 din Codul Rutier elen prevede şi reţinerea pe loc a permisului de conducere pentru o perioadă de 30 zile, precum şi reţinerea actelor maşinii şi a plăcuţelor de înmatriculare auto pentru 60 zile). / M.A.E.
  •  Parcarea ilegală se pedepseşte cu:  amendă cuprinsă între 40-150 + reţinerea plăcuţelor de înmatriculare pentru o perioadă de 10-20 de zile + plata taxei de parcare pentru acest interval.
  • Blocarea rampelor de trecere destinate persoanelor cu dizabilități sau parcarea în locuri destinate persoanelor cu handicap se sancționează cu ridicarea pe loc a permisului de conducere, precum şi a plăcuțelor şi a certificatului de înmatriculare ale vehiculului timp de 60 de zile./mae
  • Limita de viteză pe autostradă este 130 km/h. Depăşirea vitezei legale cu + 20 km/h se pedepseşte cu amendă de 100 €, iar cu + 30 km/h cu amendă de 350 € (la ultima se plătește amenda + reținerea permisului de conducere pentru 60 de zile).
  • Poliţia elenă aplică amenzi şi poate reţine permisul de conducere, actele autoturismului şi plăcuţele de înmatriculare chiar și 60 de zile,  pentru:
    • Folosirea telefonului mobil în timpul conducerii autoturismului;
    • -Circulaţia pe benzile destinate mijloacelor de transport în comun;
    • Depăşirea şi încălcarea liniei continue;
    • Neoprirea la semnalele agentului de circulaţie;
    • Nerespectarea semnalelor semaforului;
    • Oprirea pe autostradă în locuri neamenajate;
    • Condusul pe contrasens
    • -Aruncarea de gunoaie sau resturi alimentare din mersul mașinii sau în locurile de staționare/ parcare.

 Alcoolemia este aspru sancționată. De la 0.50-0.80 g/l în sânge sau de la  0.25-0.40g/l în aerul expirat se sancționează cu o amendă de 200 € și blocarea mașinii. Pentru valori mai mari decât maximele de mai sus se dau amenzi între 700 și 1200 €, se rețin permisul de conducere și plăcuțele de înmatriculare de la 90 la 180 de zile, chiar se ajunge în instanță.

Combustibili auto

Problema alimentării cu combustibil a mașinuții de ne suportă prin călătorii, e mereu prin partea de sus a planului de vacanță și desigur a bugetului alocat acesteia. Așa că de ani buni ne folosim de aplicația fuelgr.gr și până acum nu ne-a dezamăgit. Avem posibilitatea de a ști în orice moment prețul la pompă, la ce distanță este o stație, ce companie deservește locația, orarul stației, etc. Aplicația este foarte necesară de când grecii au interzis transportarea combustibilului auto în altceva decât în rezervorul mașinii. Cum diferența de preț între benzina/motorina din Bulgaria față de cea din Grecia e apreciabilă, se practica aducerea în canistre. Acum singura posibilitate este de făcut plinul la ultima benzinărie bună dinaintea punctului de frontieră bulgaro-grec. În rest, nici măcar 1l, cum îmi place să glumesc, nici măcar în gură 😅, că e belea dacă vede vameșul grec.

ATENŢIE! În ultima perioadă, la nivelul oficiilor consulare ale României din Republica Elenă au fost înregistrate mai multe cazuri în care cetăţenii români au fost sancţionaţi contravenţional deoarece transportau în autoturismele cu care se deplasau cantități de combustibil peste limitele admise de legislația elenă. /M.A.E.

Astfel, potrivit reglementărilor legislației elene în vigoare este interzisă introducerea în Grecia, în canistre sau alte recipiente, de produse petroliere/combustibili.

Pentru încălcarea acestei dispoziții legale se aplică amendă, deschiderea unui dosar penal pentru contrabandă cu produse petroliere/combustibili și indisponibilizarea autovehiculului de către autoritățile vamale elene

Am redat integral paragrafele MAE deoarece am întâlnit persoane care n-au respectat aceste condiții și urmările le-au fost costisitoare, obositoare și surprinzătoare pentru ei, fiind cu greu acceptați de avocați care să-i susțină în justiție. A fost ghinionul lor să fie cei aleși la control vamal aleatoriu ori le-au părut suspecți vameșilor cu ceva.

Referitor la combustibili pentru mașină, și noi aveam până la apariția legii, o canistră de 10 l care ne-a scos de câteva ori din încurcături când am găsit stații de alimentare închise sau la care nu se putea plăti cu card. Cum regulile europene permit trecerea peste graniță a unei canistre omologate cu combustibil pentru auto, maxim 10 l, la greci pare mai degrabă o măsură financiară și nu antitero cum zic ei. Dar dura lex, sed lex, așa că avem mereu actualizată aplicația cu benzinăriile în Grecia!

Plata a jumătate din cuantumul amenzii în termen de 10 zile a fost abrogată. Amenda se plătește în întrgime  în termen de 15 zile la Poșta Elenă sau la sediul primăriei pe raza căreia se află secția de poliție rutieră care aplică amenda. Dacă însă amenda vine într-o vineri după prânz, cam e de așteptat până luni!

Toate aceste sancțiuni se regăsesc în Codul Rutier grec valabil începând cu anul 2018.

Ca peste tot în Europa și nu numai, poliția greacă vă poate cere și alte documente dacă i se pare ceva suspect sau în caz de accident (pentru acest fapt, dacă se întâmplă, respectați sfaturile/procedurile indicate pe pagina M.A.E.). O lege spune că pot intra în Grecia (și în orice țară UE) cu o mașină care nu-mi aparține dar este proprietatea unei persoane fizice, fără să am un contract de comodat. Dar o altă lege europeană, încă destul de neclară sau necunoscută, spune că la orice control al poliției unei țări UE, trebuie făcută dovada că proprietarul mașinii și-a dat acordul oficial de a scoate altcineva mașina din țara unde este înmatriculată. Există legal un timp limitat de câteva ore în care poliția țării respective ne poate trage pe dreapta până verifică datele mașinii în sistem, dacă aceasta nu ne aparține. Și dacă polițistul are niște neuroni aparte, poate uza de timpul maxim permis de lege, timp în care noi, turiștii, fierbem! Dacă suntem în regulă, ne alegem doar cu o pierdere de timp, prețios în orice vacanță. Noi, folosind uneori și o mașină a fiului nostru, așa că am preferat să facem un contract de comodat pentru a avea drepturi depline chiar și în caz de accident rutier.

În articolele următoare despre șoselele grecești și taxe de drum, sănătate și asigurări, pisicile grecești, taverne, etc.

Vacanțe însorite să aveți!

Continuare…→📑