Continuare de la →?
Uneori mă întreb dacă nu am printre genele mele românești și una, două chiar, grecești! Că prea mult iubesc Grecia și prea îmi doresc să mă reîntorc acolo în fiecare an. O fi ceva că doar m-a născut pe lângă o zonă românească pe care grecii și-au pus amprenta comerțului și sufletului. Dar ce rost are să caut în trecut, printre crinoline și mustăți și cumva să fiu dezamăgită ?! Mai bine să cunosc Grecia de azi, cu farmecul ei nou, să-i ascult muzica (poate ascultați și voi cât citiți ce vă interesează din acest articol ♫♩♮♬♩♪), să umblu după cum mă duc roțile și pașii pe pietrele antice și moderne, să simt și să trăiesc noua Grecie căutând tainele, legendele zeilor, mirosul tavernelor și valurile mării. Așa că voi continua ghidul meu modest despre Grecia.
Păi să pornim dar pe drumurile de azi ale Eladei!
Drumurile grecești
În general este o plăcere să circuli cu mașina în Grecia.
Autostrăzile
Din antichitate și până la destrămarea Imperiului Otoman, Grecia a însemnat o importantă rețea culturală și comercială, a avut drumuri deosebite, zona fiind la intersecția Europei cu Asia și aproape de Africa. Astăzi grecii fac tot posibilul să dezvolte o rețea de autostrăzi care să deservească interiorul țării dar și legăturile cu țările balcanice și mai departe, cu restul Europei. Din 2019 grecii au terminat și autostrada care duce la granița cu Albania, albanezii însă nu au reușit să rezolve partea lor. În general este o plăcere să circuli cu mașina în Grecia.
Autostrăzile / af̱tokini̱tódromos, cu unele excepții, sunt bune. Bine, nu atât de bune precum cele din Slovenia dar comparativ cu ce lăsăm în urmă acasă… Au nu mai puțin decât 16 autostrăzi aproape terminate care străbat munții și ne duc destul de repede la mult doritele plaje. Repede, mă rog, am un cui înfipt în răbdarea mea. Ce mă enervează este că trebuie să oprim de multe ori pentru plata folosirii autostrăzilor și asta face să pierzi de fapt ce câștigi la viteză. Plus că mai sunt și desele restricții de viteză datorită extinderii sau refacerii! Dar una peste alta, merită din plin să șofezi în Grecia.
Dacă vă interesează să aflați mai multe amănunte tehnice despre autostrăzile Greciei, căutați aici: greek-motorway.net
Faptul că autostrăzile Greciei au administratori diferiți se vede bine și din paginile lor oficiale. Unele sunt simple, oarecum dificile, altele plăcute călătorului, precum OlimpiaOdos, dau hărți interactive și situația traficului la toll-uri, harta autostrăzii
Viteza legală este 130 km/h iar dacă vedeți semnul alăturat, nu e nevoie să încetiniți, chiar dacă părăsiți autostrada (asta indică, o ieșire de pe autostradă).
Semnul acesta mă face să râd de câte ori merg în Grecia și-l văd. Îmi amintesc că am citit niște impresii de călătorie ale unui novice în ale vacanțelor de peste graniță și povestea că a părăsit de câteva ori autostrada, crezând că semnul indică……exchange! Cum omului îi trebuiau euro pentru plata cazării, a crezut că rezolvă problema….în câmp!
La prima vedere autostrăzile grecești au o numerotare ciudată. Dar nu este așa căci ei folosesc A de la Aftokinitodromos / autostradă, la care adaugă un număr: o cifră pentru autostrăzile principale, cele mai lungi, A2, A3; cu două cifre sunt autostrăzile mai mici, care cuprind intersecții importante între două autostrăzi principale iar cu trei cifre sunt numerotate autostrăzile din zonele orașelor mari sau cele de legătură. Oricum este o întreagă polologhie numerotarea asta dar important este doar de știut unde duce fiecare autostradă, cât costă și ce servicii oferă compania care o administrează (la unele puncte de taxare sunt magazine alimentare, grupuri sanitare cu duș, camere mama și copilul, service auto).
Iată lista autostrăzilor Greciei continentale:
A1 / Aegean, 616 km, leagă Atena de Lamia, Larissa, Salonic și are câteva ieșiri importante. Este de departe cea mai scumpă autostradă greacă și de acest fapt m-am lămurit, încă o dată, anul trecut, apăreau toll-urile în calea noastră când nici nu apucasem să punem bine chitanța ultimei stații de taxare. Legăturile sunt făcute prin A11 – Chalcis, A12 – Volos și A13 – Autostrada Olympia Odos, toate constituind PAThE.
A2 / Egnatia Odos / Drumul lui Ignatio dacă vă mai amintiți de lecțiile de istorie, 804 km, de la Igoumenitsa, Ioannina, Kozani, Salonic, Komotini la Kipoi, Turcia Dacă ar fi să răspund unei întrebări, doar străbaterea A2 cu multe popasuri ar însemna o adevărată lecție de istorie, de artă, arheologie, gastronomie, locuri frumoase de plajă, etc. Legăturile sale sunt prin: A21 Egnatia Odos – Ardanio (graniţă Turcia) – Ormenio (graniţă Bulgaria), A25 Egnatia Odos, Promachonas (graniţă Bulgaria în nord) – Salonic – Nea Moudania (peninsula Chalkidiki în sud), A27 Egnatia Odos, Kozani – Ptolemaida – Florina – graniţă Macedonia și A29 Egnatia Odos, Kastoria – Krystallopigi (graniţa Grecia şi Albania). google.com/maps
Deși în zona Salonicului pare mai grea orientarea, trebuie multă atenție la indicatoarele în alfabetul latin, semnalizarea pentru direcția Atena (E75) este bună și doar neatenția duce la încurcături și greșirea drumului spre Katerini.
Probabil că cei care ați circulat pe A2 ați remarcat des acest indicator, prin zona Epirului. Acolo încă mai trăiește un număr important de urși bruni (mascota orașului Metsovo) și autostrada și-a tăiat drum chiar prin locurile lor, obligându-i să se retragă. Aceștia probabil că uneori mai evadează și pot apărea în calea mașinilor, din moment ce s-au instalat panourile și în unele locuri sunt și garduri. N-am întâlnit, nici nu-mi doresc dar sper că în Grecia sunt bine hrăniți așa că nu pleacă prea ușor din zonele împădurite.
A3 / Kentriki / Elada Centrală / Panagia – Kalambaka -Lamia
A4 / Trikala – Larisa. A3 și A4 sunt din Kentriki Odos, neterminat
A5 /Ionia Odos / leagă granița Albaniei, Kakavia cu Ioannina și Patras. Legătura cu Aktio, tunelul submarin spre Lefkada se face prin A52.
A6 / Attiki Odos / pentru aeroportul atenian. Are doar 48 km.
A7/Moreas după numele vechi, Peloponnese cel nou, Axa Peloponezului, PELOPONNESE 158 km, leagă Corint de Kalamata. Legătura spre Sparta este făcută prin A71.
A 8 / PAThE Odos, leagă Atena de Patras. Unul din marile proiecte grecești finanțat de privați și de stat. De fapt PAThE înseamnă Patra, Atena, Thessaloniki, Evzoni pentru că leagă mai multe zone importante.
A 9 / Olympia Odos /, 164 km. Leagă Patras de Kiparisia. Olympia Odos este autostrada care a creat legături ușoare între trei regiuni istorice, Peloponez, Epir și Attica.
A 25 / Kassandra / leagă Promachonas – Salonic – Nea Moudania
A 27 / Florina / leagă punctul de frontieră Niki cu Kozani
A 29 / Kastoria / granița cu Albania, Kristalopigi – Kastoria -Siatista este o legătură de aprox.70 km, face parte din Coridorul Paneuropean VIII,
A 52 / Amvrakia / de nici 50 km, cu singurul rol de a uni Lefkada cu continentul.
Fiecare companie și-a organizat cum a vrut autostrada pe care a construit-o și o administrează un număr de ani, conform contractului cu statul grec. De aceea unele sunt mai bine organizate, altele mai pustii, unele sunt ieftine, altele scumpe așa cum este A2.
Insula Creta are A90/ Chania – Rethymno – Heraklion
Tunelul submarin Preveza – Aktio
Tunelul submarin Preveza – Aktiou leagă strâmtoarea mării care separă Grecia Centrală, Epir, cu deschiderea golfului Amvrakikos. Tunelul are o lungime totală a drumului submarin de 910 metri, lungimea totală este de aprox.1600 m. Sația de taxare este situată în Aktio. Pietonii și bicicletele nu au voie să treacă iar vehiculele cu marfă sau combustibil periculos au voie să treacă în anumite zile și ore din săptămână. Taxa pentru mașinile mici este de 3 €, se plătește cash.
Este singurul tunel subacavatic construit vreodată în Grecia.
Podul Rio-Antirio
Podul Rio-Antirio (sau oficial Podul Charilaos Trikoupis) are o lungime totală de 2.880 de metri și face legătura între Peloponez și Grecia de vest, continentală. Este de fapt intersecția a două autostrăzi importante, Olympia și Ionia Odos.
Stația de taxare se află pe partea Antirrio. Prețul de taxare pentru fiecare vehicul depinde de categoria din care face parte, care este determinată de numărul de axe și de tipul acestuia (pasager, camion sau autobuz). Pentru automobile taxa este de 13.50 €, mașinile care afișează un document de persoană cu handicap plătesc 5 € (nu am găsit informația clară dacă e pentru toți sau doar pentru greci dar bănuiesc că doar pentru ultimii) iar motocicletele 1.90 €.
Nu se poate staționa pe pod dar la ambele capete sunt parcări bune și de acolo este voie să înaintezi pe jos cam 200 m. Noi n-am mai încercat că ne era teamă să nu ne culeagă din râu?! Există și un muzeu despre cum s-a construit acest cel mai mare pod pe cabluri din Europa. Sâmbăta, duminica și de sărbătorile naționale podul este luminat frumos.
Există și posibilitatea traversării oarecum paralel cu podul, folosind ferry. Și la un preț foarte mic doar pentru mașină.
Un pod mult prea îndepărtat aș zice după un film. Nu fizic, în timp. Charilaos Trikoupis, premier al Greciei la sfârșit de secol XIX, a cerut parlamentului, în 1889, aprobarea construirii acestui pod. N-a fost să fie, era vreme de războaie, de sărăcie. Abia la sfârșit de sec.XX s-a finalizat contractul și în 2004, înaintea Jocurilor Olimpice, a fost inaugurat. Alături de pod este statuia purtătorului de flacără olimpică, pe sensul de intrare în Peloponez.
L-am traversat anul trecut pe un vânt foarte puternic, cred că eram la limita de a se opri traficul. La peste 80 km/h, poliția oprește intrarea pe pod a motocicletelor și a camioanelor iar la viteze și mai mari se închide complet. Am înțeles că destul de rar se întâmplă să fie întreruptă total circulația pe pod.
La următoarea trecere prin zonă (era planificată anul acesta în mai dar Covid….). vom lua ferry să admirăm în liniște podul și să-i facem poze.
Drumuri naționale
Până să-și pună ambiția, Grecia avea doar drumurile vechi, naționale și locale, destul de greu de străbătut de către turiști. Azi au apărut ceva mai rapidele autostrăzi dar cei care vor să guste cu adevărat Grecia, călătoresc și pe drumurile naționale, E.O. cât și pe cele locale.
Pentru cei care doresc să vadă mai mult, mai frumos și în același timp să nu plătească taxe de autostradă, drumurile naționale / ethnikés odoús/ E.O. marcate cu albastru, sunt cea mai bună alegere. Am folosit de multe ori aceste drumuri și am fost mulțumiți atât de calitatea lor dar mai ales de peisajele deosebite. Sunt drumurile în general vechi, de-a lungul litoralului sau prin munți și vă garantez că cele mai multe vă cuceresc cu priveliștile deosebite, cu totul altfel decât cele văzute de pe autostrăzi.
Dezavantajul este că sunt mai lente, viteza 90 km/h. Probabil pe legea compensației: pierzi timp, viteza mai mică dar sufletul se umple de frumos!
O listă cu drumurile naționale găsiți tot pe greek-motorway.net
Taxe drum
În Grecia se plătesc taxe doar pentru folosirea autostrăzilor, pentru restul drumurilor este gratis, moca. Dar taxele unor autostrăzi sunt destul de mari.
Mă deranjează cumva, spuneam ai sus, că trebuie să oprim destul de des pe unele autostrăzi pentru a plăti taxa de autostradă. În Grecia momentan nu se poate introduce sistemul de vignetă cum este în Bulgaria deoarece autostrăzile grecești au constructori și administratori diferiți, șase, fiecare cu reguli proprii. De aceea pe unele autostrăzi sumele sunt mai mari decât pe altele, la aceeași km parcurși.
Taxa se plătește în funcție de înălțimea mașinii și numărul de axe, nu după greutatea ei:
Categorie | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
Tip de vehicul | Tricicluri duble | Vehicule ușoare | Camioane, autobuze și alte vehicule cu mai puțin de 4 axe | Camioane și alte vehicule cu 4 sau mai multe axe |
Descriere | ||||
Vehicule ușoare cu sau fără remorcă și înălțime de până la 2,20 m. | Vehicule cu sau fără remorcă cu 2 sau 3 axe și înălțime mai mare de 2,20 m. | Vehicule cu sau fără remorcă cu 4 sau mai multe axe și înălțime mai mare de 2,20 |
Punctele de taxare pentru autostrăzi, toll-uri, sunt semnalizate din timp, la fel și porțile la care se plătește doar cash ori cash și card dar și cele care se plătesc prin sistemul automat pentru cei care au ales metoda asta, localnicii sau cei care călătoresc des în Grecia. Am preferat să plătim mereu cash și imediat ce primim chitanța ne asigurăm că este corectă. Pare ciudat dar am pățit prin 2017 cred, să primim o chitanță falsă de care ne-am dat seama abia la cazare. La trecere nu m-am gândit că operatorul ne-a cerut cu 0.5 € mai mult decât era afișat, plus că bariera era deschisă. Probabil a profitat de o defecțiune în sistem și a făcut un ciubuc, mai ales că ne grăbea să trecem cât mai repede și era și cam agitat. Așa că de atunci aruncăm rapid un ochi pe chitanță chiar la fața locului.
Taxele se recalculează uneori nu în întreg sistemul ci doar pe zone și, de obicei, aceste modificări sunt anunțate în presa greacă.
Plată electonică, în funcție de metoda adoptată de fiecare administrație de autostradă (FastPass, O-Pass pentru Olympia Odos, e-way, etc.), e mai complicată pentru un turist care stă puțin în Grecia și rulează pe mai multe autostrăzi. Acum ceva timp se discuta despre crearea unui sistem comun de plată electronică dar încă nu am găsit înformații că s-ar fi și realizat. Vara cel puțin ar fi fost excelent pentru turiștii care străbat Grecia în lung și lat. Acum singura informație de care am dat legat de acest fapt este:
Se lucrează la extinderea unui proiect numit GRITS – Greek Interoperable Systems Tolling, care asigură compatibilitatea reciprocă, respectiv portabilitatea, a dispozitivelor pentru monitorizarea porților de taxare. Momentan, avantajele sistemelor de taxare interoperabile grecești pot fi utilizate pe Attiki Odos, Autostrada Egee, Moreas, Olympia Odos și când traversați podul Rion-Antirion. Dacă sunteți interesat să utilizați oricare dintre sistemele menționate, vă recomandăm să studiați detaliat paginile legale. / tolls.eu
Taxele pentru parcurgerea unei autostrăzi sau a mai multora se pot calcula foarte simplu pe telefon, folosind aplicația Greek.toll descărcată din Magazin (google) Play. Scump este Salonic -Atena sau până în Kalamata.
Despre taxe și preț carburant pe drumul Komotini – Atena puteți citi →?.
Prețul combustibililor auto
O problemă care nu trebuie neglijată când mergem cu auto propriu în Grecia este cea a carburantului. De obicei oamenii se interesează de prețul benzinei, motorinei sau GPL-ului și cam atât. Ei bine consider că un călător cu auto trebuie să știe mai multe:
-stațiile peco grecești au un program mult mai scurt decât la noi.
–Nu în toate stațiile se poate plăti cu cardul, chiar dacă sunt Shell: fie că nu au implementat sistemul, fie că pur și simplu acesta nu funcționează. Am pățit de câteva ori. Prima surpriză am avut-o la Nea Karvali, cam 10 km de la Kavala, unde norocul nostru a fost că vânzătorul a văzut cardul în mâna mea și ne-a spus că nu putem plăti decât cash. Mai aveam 15 € și am luat benzină doar de aceia. Așa am aflat că Nea Karvali în 2016 nu avea ATM și nici o unitate comercială unde se putea plăti cu card. Noroc că este Kavala aproape. Anul trecut în munții Pindului nu mergea sistemul, era clar că omul nu mințea, noroc că învățasem lecția și aveam la noi cash suficient. Deci nu contați pe card!
-Benzina și motorina în Grecia sunt mai scumpe simțitor decât în Bulgaria. Așa că nu uitați să faceți plinul la ultimele OMV-uri din Bulgaria sau la, dacă vă place, Lukoil (cei care tranzitați această țară) înainte de intrarea în Grecia iar la întoarcere, nu faceți plinul la greci, înainte de vamă. Luați doar cât să aveți până la primul oraș bulgăresc unde sunt mai multe stații peco, să puteți alege. Niciodată n-am avut probleme cu calitatea benzinei dar ne-am aprovizionat doar de la firme cunoscute, nu de la cele mici.
Dacă nu sunteți obișnuiți cu Grecia, pentru comparație, acestea au fost mediile prețurilor carburanților la 01.06.2020 în cele trei țări la benzină (euro 95), motorină și GPL, prețuri exprimate în euro și lei:
România | 0,863 € | 4,170 lei | 0,907€ | 4,385 lei | 0,534€ | 2,57 lei |
Grecia | 1,361 € | 6,577 lei | 1,121 € | 5,417 lei | 0,703 € | 3,39 lei |
Bulgaria | 0,819 € | 3,955 lei | 0,819 € | 3,955 lei | 0,374 € | 1,80 lei |
Dacă treceți prin Serbia și Macedonia de Nord, media prețurilor a fost la aceeași dată, potrivit cargopedia.ro:
Fosta Republică Iugoslavă Macedonia | 0,917 | 4,427 | 0,792 | 3,825 | 0,401 | 1,934 |
Serbia | 1,041 | 5,029 | 1,113 | 5,373 | 0,570 | 2,751 |
Trebuie să țineți cont însă că acestea sunt prețuri din extrasezon, de criza Covid. Mă îndoiesc că în august, vârf de sezon, acestea nu vor crește destul de mult. Cel mai mult am plătit litrul de benzină în Grecia, în anii trecuți cu aprox. 1.69 € în situația în care unele stații vindeau deja cu 1.75 €. Cred că e bine să aveți un plus de rezervă când calculați bugetul pentru transport. Măcar să nu fie nevoie de el!
–Nu transportați combustibil la vama greacă sau pe teritoriul țării decât în rezervorul mașinii! Citit primul articol al ghidului acesta.
-Când fac bugetul de vacanță pentru Grecia, de bază iau aplicația fuelGR pe care o am de altfel descărcată mereu pe telefon și pe care o actualizez anual. De-a lungul anilor am folosit mai multe aplicații despre prețul, locațiile și alte informații necesare alimentării în siguranță cu combustibil în Grecia.
Pentru mașinile electrice, nu prea știu dar cred că vă poate fi de folos plugshare.com
Parcarea, staționarea
Despre ce prevede Codul Rutier Elen modificat în anul 2018 legat de parcare și staționare pe teritoriul țării, am scris deja →?. Cel puțin în marile orașe legea se aplică deși poliția pare de multe ori invizibilă. N-am parcat niciodată pe loc nepermis, chiar dacă am fost în situația de a pierde intrarea la un obiectiv. În primul rând am căutat mereu cazare care asigură parcare sigură, gratis sau chiar contracost. Este foarte important să știm că mașina ne este în siguranță și nu dăm motiv poliției să ne ia plăcuțele și să ne diminueze drastic bugetul de vacanță.
O aplicație de care am mai vorbit și care ne-a ajutat să găsim parcări bune în multe locuri din Grecia dar și din alte țări este Parkopedia. În Salonic chiar am găsit o parcare mult mai bună decât cea parteneră hotelului unde ne-am cazat, folosind aplicația. Faceți o simulare folosind aplicația pe laptop sau telefon și vă puteți alege parcarea potrivită mașinii cu care călătoriți, tarifului, distanței față de cazare și condițiilor de parcare acolo.
O problemă aparte o au persoanele cu handicap în privința parcărilor. În Grecia, ca și în Croația, problema este mult mai bine reglementată. Dacă vă interesează, UE a încercat să rezolve situația. Dar lasă cumva o portiță fiecărei țări.
Dacă aveți mobilitate redusă din cauza unui handicap, ați putea solicita, în țara dumneavoastră de reședință, un tichet de parcare pentru persoanele cu handicap, care ar trebui să fie recunoscut în toate țările din UE. Atunci când călătoriți în străinătate, acest tichet de parcare ar trebui să vă ofere acces la o serie de drepturi și facilități de parcare specifice țării pe care o vizitați. / →UE
Așa spune o directivă UE. Dar vedeți că există acel ar trebui. Pe de altă parte, tot UE recomandă ca acel tichet românesc primit de persoanele cu handicap să fie afișat în parbriz cât mai vizibil și alăturat pliantul UE deschis la pagina cu limba țării respective. Cât ajută, nu știu, nu cunosc pe nimeni care a călătorit în condițiile acestea. Eventualele voastre comentarii pe acest fapt, ar fi folositoare.
Sănătatea, asigurări
Asigurarea medicală este obligatorie în Grecia și despre acestea am scris deja →? și →?. Antibioticele nu se eliberează decât pe rețetă, la fel și alte medicamente cu regim special. Acum doi ani aveam nevoie de ceva mai aparte pentru o tuse pe care începusem în Portugalia și o dezvoltam sonor ? în Grecia. La farmacie, recomandarea a fost să merg la un medic în baza asigurării suplimentare de sănătate și cu rețeta să vin înapoi la farmacie, totul ar fi fost gratis mi-au spus farmacistele după ce m-au întrebat ce asigurare am. Acum că prin unele locuri se mai dau și fără parafa medicului, ca și la noi,nu știu. Eu am încercat la trei farmacii și toate mi-au spus același lucru, rețeta! Deci e preferabil să luați o minimă trusă medicală →? plus o asigurare suplimentară de sănătate care să vă permită accesul la orice medic (privat sau de stat) și eventual să fie o firmă de asigurări bună care să nu vă oblige să plătiți pe loc, cu recuperarea banilor la revenirea în țară. Dacă folosiți anumite suplimente alimentare sau medicamente din plante, Grecia nu este așa de încântată de a aduce din afară aceste produse în orice farmacie. Am fost puțin șocată că nu am găsit antitusive din plante indiene sau de altă producție, de fapt aveau o gamă destul de redusă de produse naturale, otc-uri.
Numere de telefon utile
112
Număr general de urgenţă politie, ambulanţă, pompieri (limbile de conversaţie sunt elenă, engleză şi franceză)
Numere de telefon de urgenţă ale autorităţilor publice din Republica Elenă recomandate de M.A.E. :
- 112 – Număr general de urgenţă politie, ambulanţă, pompieri
- 100 – Poliţia elenă
- 166 – Asistenţa medicală de urgenţă
- 199 – Pompierii
- 171 – Poliţia turistică
- 191 Pompierii, incendii de paduri;
- 108 Paza de coastă;
- 0030 210 5284209 și 0030 210 5284121 – poliţia rutieră Atena
- 00302107793777 – prim ajutor în caz de otrăvire
- Centrul medical Prinos-Thassos: +30 25930 71100
În cazul pierderii/furtului documentelor de călătorie cetăţenii români pot contacta:
- Ambasada României la Atena – Secţia Consulară: Telefon 00302106728879 sau 00302106728875;
- Consulatul General al României din Salonic: Telefon 00302310340088 sau 00302310340089.
Pe lista M.A.E. sunt trecute și câteva adrese de spitale publice din marele orașe sau, acolo unde sunt, pe insule.
N-am uitat, pisicilor grecești încă nu le-a venit rândul, vor fi într-unul din articolele viitoare ?!
Vacanțe frumoase și bine pregătite să aveți!
Continare →?.
Comentarii recente