Grecia cum ne-am obișnuit noi să-i spunem, Hellas, țara miticului Hellen, cum le place grecilor, este o țară atât de complexă și atât de frumoasă, cu destui oameni care au încă filozofia de viață ce i-a ajutat să treacă prin istorii urâte, încât e greu să o descrii corect în cuvinte. Cel mai bine, poți doar să îndemni oamenii să meargă acolo, să-și poarte pașii și dincolo de plajă și taverna cu retsina, să încerce să-și însușească măcar o fărâmă din spiritul grec, ascultând muzica lor aparte ♪♫♬♩♫. Și cum poți să cunoști și să înțelegi Grecia dacă nu colindând și cu mijloacele lor de transport public? Doar știți ce se spune că nu poți cunoaște un popor până nu călătorești alături de oamenii lui prin colbul locurilor uitate de lume și sub cerul albastru sau adesea gri. Să încercăm câteva din zările pe care, spune o altă legendă, Dumnezeu și le rezervase pentru El la împărțirea pământului. Grecii însă fiind ultimii la rând, n-au mai găsit nimic de luat. Dumnezeu când le-a văzut tristețea, s-a îndurat și le-a dat locurile pe care le au și azi.
KTEL
Grecia și-a făcut autostrăzi și încă are destule în plan așa că, normal, cel mai bun mijloc de transport pentru persoane, terestru, este autobuzul. Se spune că 80% din transportul de persoane pe teritoriul Greciei se face cu cele aproape 4200 de autobuze ale societății KTEL . Organizarea se face pe regiuni și există 62 de departamente independente, multe cu pagina proprie pe internet, de unde se pot lua informații și îndrumări pentru achiziționarea biletelor. Cele mai bune din ce am verificat ktelrodopis.gr / Komotini, ktelattikis.gr pt. Atena, ktelthes.gr pt Salonic, e-ktel.com pt. insula Creta, ktel-chalkidikis/ pentru Halkidiki, greenbuses.gr pentru insula Corfu. Toate le găsiți aici.
KTEL are rute naționale prin care leagă direct ori cu conexiuni diverse locuri din Grecia dar are și rute internaționale care fac legătura între marile orașe grecești și altele din zona Balcanică.
Biletele pentru autobuzele intercity pot fi cumpărate de la casele de bilete din localitățile respective sau prin aplicația e-ticket, cu 30 zile până la 3 ore înainte de data călătoriei. Tichetul electronic, e-ticket, se achiziționează de pe o pagină care oferă informații doar în limba greacă și engleză dar sistemul este foarte simplu. Există destul de multe facilități, oferte speciale și reduceri pentru diferite categorii de persoane. Calitatea de student, indiferent de țară și cea de persoană cu handicap trebuiesc dovedite la urcarea în autobuz. Biletele pot fi transmise altor persoane doar cu modificarea datelor personale la KTEL. Rambursarea prețului tichetului se face cu reținerea unui mic comision și într-un anume interval de timp, de obicei cu până la 8 ore înainte de ora de plecare a cursei. Rambursarea, modificarea orarului sau a datelor călătorului nu se acceptă pentru ofertele promoționale.
Anumite rute KTEL nu dețin autobuze pentru urcarea persoanelor în cărucior. Fiecare regiune are pe pagina proprie KTEL niște numere de telefon la care se poate apela pentru a obține informații despre rutele și condițiile de călătorie a persoanelor cu handicap locomotor dar nu este indicată și dacă se poate discuta în altă limbă decât greaca. Pentru cei care călătoresc prin Grecia folosind KTEL, și sunt destui turiști, trebuiesc citite cu atenție toate regulile de pe fiecare site regional KTEL.
Se poate face și o rezervare telefonică pentru un tichet KTEL ce poate fi ridicat apoi de la locul de îmbarcare dar este obligatorie prezentarea la ghișeul doar al anumitor stații KTEL, cu 30 minute înainte de ora de plecare.
În marile orașe KTEL are autobuze turistice care au traseu și ore de plecare fixe și oferă chiar informații audio în limba engleză, germană și rusă (de ex. autobuzul 50 din Salonic).
Prețul biletelor KTEL este anul acesta, până la 31 octombrie 2020, redus cu 10% deoarece și TVA-ul a fost redus pentru anumite servicii turistice (cazare, alimentație mai puțin consum de băuturi alcoolice, transport terestru și ferry, altele), de la 24 la 13%.
Dacă vreți să călătoriți în Grecia cu autobuzele KTEL și aveți și un însoțitor patruped, aflați că nu se acceptă pe fiecare autobuz decât două animăluțe de până la 10 kg greutate, în coșuri speciale de transport. Cu alte cuvinte, când achiziționați biletul, anunțați că veți călători cu un însoțitor blănos.
Pentru informare, prețul unui bilet Salonic – Atena pe un sens sau dus/întors, așa cum este acum în iunie 2020, cu reducerea de tva doar prin E-BICKETULUI :
Ticket Type | Beneficiaries | One way | Round-Trip |
---|---|---|---|
Single | Not eligible to reduced far. | 32,40€ | 51,30€ |
Student | International University students,private and public “IEK” college scholars as well as students of the Merchant Marine Academy, military privates and officers, all uniformed personnel, unemployed, seniors over 60, European Youth Card holders (to be presented upon request). | 23,90€ | 42,30€ |
Half price / Student | Domestic students, ISIC card holders, reduced mobility or disabled passengers, three-child and large family parents (must have a valid association card), children of 12 years of age and over with a registered seat. | 15,80€ | 31,50€ |
Free | Children up to 6 years of age (not seated). All uniformed and military personnel traveling on official business, possessing a certified “movement order“ , “travel warrant” or “marching order” issued by their service. | 0€ | 0€ |
Autobuzele KTEL sunt de obicei curate și comode, cele pe distanțe mari au wi-fi gratuit.
Grecia are un număr impresionant de insule, majoritatea nelocuite e drept dar cele câteva care se pot vizita sunt superbe. Pe multe se ajunge azi cu avionul dar nu pe toate. Singurul mijloc de transport este doar … bărcuța, de fapt ferry-boat.
Feribot, ferry-boat
Un mijloc de transport foarte apreciat în toată lumea. Este cel mai bun mijloc de a ne deplasa rapid, luându-ne cu noi și mașinile proprii, acolo unde cu câțiva zeci de ani nici nu visa să ajungem. Azi Grecia are atât de multe firme de feribot private încât nu ne mai temem că nu putem ajunge pe o insulă îndepărtată sau că rămânem acolo definitiv. Exceptând desigur cazurile de forță majoră, cum ar fi natura dezlănțuită (Samothraki, 2019, unde natura și faptul că statul nu s-a mobilizat rapid).
Firmele de ferry au reguli comune impuse internațional dar și reguli proprii. Când alegem destinația și firma de transport trebuie ținut cont de orarul navelor, cele pe distanțe mici și medii circulă doar ziua, în general de la 5 -5.30 dimineața până la 21.30 – 23.00. Cele pe distanțe mari circulă și noaptea și au, pentru cine dorește, cabine cu paturi. Prețurile sunt pe măsură.
Pe greekferries.gr și ferries-greece.com, ferriesingreece.com și ferries.gr sunt date mereu actualizate și se pot face simulări cu destinații și costuri. Ultima, Ferries.gr , am considerat mereu că este cea mai bună pagină de informare și rezervări totuși (pentru mine). Acolo găsiți informații despre rutele interne cât și despre cele externe, ce companii de ferry sunt pentru fiecare zonă din Grecia, informații actualizate cu orare și taxe, condiții.
Modelele de nave ce sunt puse în circulație depind de lungimea traseului, de capacitatea numărului de pasageri și vehicule, de viteza pe care a pot avea în anumite condiții geografice și climatice.
În vara asta, aiurea față de ce ne-am obișnuit ca turiști, trebuiesc urmărite cu atenție paginile firmelor de transport din Grecia, mai ales cele de ferry. Recent, Blue Star Ferries a anunțat reducerea cu 30% a prețului de transport, până la 30 septembrie a.c., către unele insule mai puțin alese de turiști în ultimii ani datorită unor condiții aparte (Leros și Kos).
Am ales să insist pe două insule, mult căutate de turiștii români, Thassos și Corfu.
Către / de la Thassos
Feriboturile pentru insula Thassos → ? sunt de regulă, nu toate, tip roll-on, roll-off, deci nu presupun manevre complicate pe vas căci pe o parte intri și prin capătul opus cobori. Singurul stres e doar o parcare foarte apropiată de alte mașini sau peretele vasului. Devine cumva ciudat când vezi lângă mașina ta un camion cu un uriaș bloc de marmură. Pentru pasageri sunt de obicei 2-3 punți de unde în zilele frumoase poți admira marea și hrăni pescărușii. Sălile închise au baruri, scaune și mese. Am prins o traversare pe o mini furtună dar nu am avut probleme, stând în interior și evitând privitul afară. Doar simțeam puțin neplăcut, balansul…
Urcatul pe ferry, se știe, are ca regulă coborârea pasagerilor din auto și urcarea acestora per pedes, din motive de siguranță. Nici pe vas în timpul traversării nu ai voie să stai în mașină, tot din motive de siguranță. Sau pentru că s-ar supăra pescărușii?
Sunt două variante pentru legătura insulei Thassos cu continentul:
– Keramoti ⇆ Limenas , varianta cea mai scurtă ca timp 35 -45 min, cea mai ieftină, curse foarte dese dar în vârf de sezon cea mai aglomerată.
– Kavala ⇆ Prinos, mai mult timp petrecut pe mare cam 90 min, mai scumpă puțin. Dezavantajul este că sunt puține curse. Eu v-aș recomanda să treceți de pe continent pe insula Thassos pe la Keramoti Limenas și să reveniți pe continent prin Prinos – Kavala. Priveliștea Kavalei de pe mare este superbă!
thassos-ferries.gr o companie de familie care deservește doar insula Thassos este foarte activă. Are două rute: Keramoti ⇆ Limenas și Kavala ⇆ Prinos. Thassos ferries este o afacere de familie din 1971 prin Thassos Maritime Company, vasele sale au culoare roșie, ca și la celelalte companii, sunt autorizate conform normelor internationale. Pt orar, preturi, alte informatii, pagina lor www.thassos-ferries. gr vă stă la dispoziție.
anethferries.gr are 5 nave, Tasos I, Th. II. Th. III. Dimitrios și Agios Panteleimon. Aneth ferries este o companie creată în 1974, aneth insemnând „Compania Maritima Anonima Thassos”, are nave de tip roll-roll, Thassos I si Thassos II care fac curse continue între continent si insulă. Culorile sunt alb și albastru. Informații despre orar, prețuri găsiți pe pagina lor www.anethferries.gr sau pagina de fb https://www.facebook.com/aneth.ferries
Thassos Link ferry, cu începerea curselor din iunie 2014, cu al său deschis-inchis Stelios Filiagkos, curse rare, 4-6 / zi normală și 3 sâmbăta sau duminica. Are destul de des oferte, de exemplu reducere de 50% pt. mașinile sub 4.25 m la prima cursă a zilei, 2,5 € pt șomeri sau reduceri pentru grup de peste 15 persoane, etc. Are culoare predominant albastru. Informații, numere de telefon, sunt pe pagina lor. Din păcate acum pagina nu este completată din februarie 2020. Am mers cu ei și nu a fost deloc rău.
Pentru o primă vedere, prețurile la cele primele două companii sunt următoarele (primul preț pentru ruta Keramoti ⇆ Limenas iar al doilea pentru Kavala ⇆ Prinos iar la auto pentru mașini până la 4.25m):
- adult 4 € / 6 €
- copil 2 € / 3 €
- auto 18 € / 19 €
- adult 4 € / 5 €
- copil 2 € / 2.5 €
- auto 18 € / 19 €
Aneth dă studenților reducere, cu excepția lunilor iulie și august.
Vreți noutăți, informații sigure despre orice înseamnă Thassos? Întrebați și vi se va răspunde rapid de către cei care sunt în Grecia ori se întorc de acolo aici.
Către / de la Corfu
Insula Corfu, o altă destinație preferată a turiștilor și foarte mult de cei ce merg cu auto propriu, are două porturi de legătură cu continentul: Kerkyra sau Corfu Town, capitala insulei și Lefkimi, la 40 km de capitală, în partea de sud a insulei Corfu.
– Lefkimi ⇆ Igoumenitsa este ruta cea mai scurtă și cea mai ieftină. Durează aproximativ 60 de minute, prețurile cum am spus sunt semnificativ mai mici pentru auto (uneori și 20 € mai puțin) dar și cursele sunt mai rare. În general navele nu se încarcă foarte mult iar în portul Lefkimi este mult mai lejer, mai puțină aglomerație. Ieșirea din port spre drumul principal ce duce la Kerkyra era, acum câțiva ani, mai … românească. Apoi este un drum bun.
Pe această rută, Lefkimmilines are pagina activă și oferă reduceri la rezervările online, cu obligația de a vă tipări biletul care dă dreptul de urcare direct pe navă, fără trecerea pe la casierie. La o simulare pe care am făcut-o ieri, pentru prețurile afișate ca valabile până la 10 iulie, totalul pentru o mașină și un pasager a fost de 25 € pentru achiziție online.
În acest moment prețurile la casieria portuară pentru această linie sunt: Pasager normal 7.00 €, copil (5-10 ani), mai multi-copii, studenți, persoană cu handicap, 3.50 €, mașini 25,00 €, motocicletele între 5 € și 7 €.
În caz că doriți să folosiți această companie de ferry, urmăriți pagina lor la capitolele orar ,curse, prețuri și oferte, deoarece spun clar că orice modificare a celor de mai sus se poate face fără preaviz. Am mers cu ei, a fost bine doar că noi ne-am luat bilet din port, de la casieria normală; (o întâmplare neplăcută, azi hazlie, ne-a anulat vacanța în Corfu cu un an înaintea primei vizite. În prima zi de vacanță ne-a lăsat mașina chiar înainte de vama Makaza, problema necesita o piesă de import așa că ne-am întors pe platformă. În cazul în care am fi avut rezervare pentru ferry spre Corfu, banii tichetului erau pierduți, conform condițiilor de achiziție. Așa că prefer să plătesc pe loc, pare mai sigur dar și … mai scump uneori ?)
– Kerkyra ⇆ Igoumenitsa, a doua rută, între continent și capitala insulei, frumosul oraș Kerkyra. Așa cum spuneam mai sus, distanța este mai mare pe această rută, timpul mai lung (între 1.15 și 1.45 ore, în funcție de tipul navei) iar prețurile medii sunt 10 € pasager adult, 40 € mașină și 15 € motocicletă. Avantajul acestei rute este că plecările sunt foarte dese, cam din oră în oră.
kerkyralines.com, una dintre companiile de ferry ce operează în zonă, are cele mai multe nave, diferite (descoperite, care circulă doar în condiții meteo bune, acoperite, cu punți inferioare pentru mașini și sală închisă pentru călători). Pentru simulare preț vă trebuie un cont.
este o altă companie care operează pe ruta Corfu Town ⇆ Igoumenitsa și care afișează prețurile pentru luna iunie – 15 iulie 2020: mașină 40,00 €, pasager adult 11,00 €, copil cu vârsta 5 – 10 ani 5,50 € și motociclete preț între 8,00 și 12,00 €. Nu spun dacă aceste prețuri sunt cele rezultate în urma reducerii guvernamentale a TVA-ului de la 24 la 13 % dar bănuiesc că da. Pe site se laudă și cu o reducere de 50% la biletele procurate online dar programul nu mi-a permis o simulare, poate unde este abia început de sezon și din cauza Covid-19 încă nu a început cu adevărat traversările.
Fiecare din companiile de mai sus asigură și legături cu insula Paxos, orarul și prețurile sunt pe paginile firmelor.
În port sunt ghișeele mai multor companii de ferry, și altele decât cele de mai sus. E bine, dacă aveți timp, să treceți pe la fiecare să vedeți oferta. În anii trecuți reducerile erau substanțiale pentru achiziția dus/întors (problema este că odată biletul luat, la oferte speciale nu puteți cere rambursare parțială).
Trenurile
Probabil că n-ați auzit pe cineva care să facă Grecia cu trenul! Măcar parțial pentru că și Grecia, ca și noi, a lăsat de izbeliște căile ferate. Abia acum, în ultimii ani și-a dat seama de potențialul acestui mijloc de transport pe care alte țări foaarte turistice l-au dezvoltat la maxim (de exemplu Portugalia → ? , Spania, Italia, etc.) și unde chiar merită să circuli cu trenurile lor de viteză. Care de altfel în sezon sunt pline de turiști veniți de pe toate continentele.
Ei bine, în Grecia sunt trenuri puține și trasee nu prea modernizate. Acum se lucrează ceva la modernizarea rețelei de cale ferată.
Dacă vă interesează o plimbare cu tenul, intrați pe trainose.gr și cercetați. Din puținul oferit, poate iese ceva turistic! Mai ales că folosind aplicația de ticketing descărcată pe telefoanele mobile, tichetele de tren se pot achiziționa cu o reducere de 10% din tariful obișnuit iar ca timp cu până la 10 minute înainte de ora de plecare a trenului, dacă sunt locuri disponibile.
Ca informații generale, trenuri care m-ar avantaja dacă ar fi să iau biletul pe loc, în Grecia, ar fi Atena ⇆ Salonic pentru că este IC. Mai sunt câteva rute scurte care merită luate în seamă pentru că leagă unele localități turistice.
Apoi sunt câteva trenuri internaționale, de regulă trenuri de noapte, între Belgrad și Atena, sau Sofia și Atena. Grecia este parteneră Interrail (pentru călătorii rezidenți în Europa) și încurajează folosirea acestor trenuri. Anul trecut, în sezon estival, aveam și noi un tren București ⇆ Salonic care circula o singură zi pe săptămână. Sperăm că i se va da voie să circule și anul acesta, după ce se va încheia cu nebunia Covid-19. Din Salonic se pot lua alte trenuri spre diverse localități grecești sau spre Macedonia. Călătoria în circuit România-Bulgaria (sau Serbia)-Grecia – România se poate achiziționa prin Interrail.eu la care este partener și C.F.R.-ul nostru. Reducerile aplicate trenurilor de bază, fără loc și supliment categorie tren, sunt de 25% tinerilor până în 27 de ani și 10 % tinerilor? care au 60 de ani împliniți. Pe harta Interrail.eu se poate stabili un traseu în funcție de ofertele feroviare ale Greciei, Bulgariei și României, de asemenea se poate achiziționa cardul.
Începând de mâine, 17.06.2020, un alt grup de trenuri își va relua traseul după odihna Covid-19, printre care și cele de la Salonic la Kalampaka (Meteore).
Gara din Volos
Rent a car
Sunt regiuni ale Greciei în care, oricât ne-am dori să mergem cu mașina proprie, este aproape imposibil. Insulele îndepărtate, foarte frumoase, ar necesita cheltuieli foarte mari pentru a ne transporta mașina proprie acolo dar și foarte mult timp pe care am fi nevoiți să-l petrecem la bordul unei nave, poate chiar 2, aproape 3 zile rupte din adevărata vacanță. Nu ne rămâne decât ca, odată ajunși într-o astfel de zonă, să închiriem o mașină pentru cât timp avem nevoie. Și cât ne țin buzunarele deși asta n-ar fi o mare problemă, în Grecia prețurile închirierii de mașini sunt ceva mai mici decât în alte țări europene.
E bine de știut că sunt câteva chestii pe care șoferul ce închiriază trebuie să le cunoască dar, la fel de bine trebuie știut că firmele rent a car pot avea condiții diferite:
– Grecii închiriază la prețuri normale șoferilor cu vârste cuprinse între 21-24, și 65-70 de ani, după cum e politica firmei de închirieri. Dincolo de aceste limite de obicei prețurile sunt mai mari sau refuză clientul, mai ales în lunile de vârf cu cerere maximă. Vechimea permisului de conducere poate fi un criteriu pentru firmă, mai ales la închirierea unei mașini mai scumpe.
– În marea majoritate a cazurilor, agențiile închiriază doar posesorilor de carduri de credit/debit care trebuie să fie pe numele șoferului principal și să fie încărcate cu o sumă suficientă de bani, sumă ce se blochează cât timp folosiți mașina. Deblocarea sumei dacă mașina se predă nevătămată, se face după mai multe zile, uneori după regulile băncii emitente a cardului. Tipul de card poate diferi de la o firmă la alta dar Visa și Master n-am auzit până acum să fie refuzate. Sunt și firme care solicită doar carduri embosate, așa cum sunt altele, puține, care acceptă garanția cash, de regulă doar euro.
Alegerea unei mașini de închiriat trebuie să răspundă unor cerințe obligatorii, și anume:
– Ce fel de mașină vă doriți, adică mai mare sau mai mică, decapotabilă, marca, tip de combustibil, cutie automată sau manuală, cu două sau cinci uși, etc.
– Spațiu pentru călători și bagaje să fie pe măsura nevoilor din acea vacanță.
– Preferabilă alegerea care are drept condiție de combustibil plin cu plin, adică luată cu rezervorul plin, se predă la fel.
– Locația de unde se ridică și se predă mașina este importantă. Dacă este la aeroport de obicei este mai scumpă dar nu neapărat. Întrebarea totuși nu dăunează.Preferabil să aibă taxele incluse în prețul de închiriere: Collision Damage Waiver (CDW), protecție antifurt, taxe locale, supra taxe de aeroport. De cerut informații cum se procedează cu taxa de drum, dacă mașina are e-pass și pentru ce autostrăzi funcționează acesta.
– Sunt plăți separate, suplimentare pentru: al doilea șofer, taxa de preluare-predare în locații diferite, eventual scaun pentru copil sau sistem de navigație.
– Trebuie să citiți toate recenziile celor care au închiriat de la firma respectivă și au avut un cuvânt de spus, bun sau rău. Așa aveți ocazia să aflați, și e foarte important, cât de serioasă este firma, cum se face returul mașinii, mai ales în zilele când agenția este închisă, cât de curată a fost mașina, cum le-a părut raportul calitate-preț, câte altele.
Grecia este o țară pe care nu o cunoști cu adevărat decât hoinărind, planificat sau nu dar cunoscând câte ceva, prin toate zonele ei și încercând să trăiești, fizic, ca un grec. Spiritual e greu, cere voință, cunoaștere, înțelegere și mai ales timp. Dar, cum spunea un ziarist grec contemporan, al cărui nume nu l-am reținut, din păcate:
Dacă sufletul dorește intens ceva, trupul îl urmează!
Articolul următor va fi altfel, va fi doar pentru abonații la acest blog! Nu de alta dar aș dori să știu cine mă va face să sughiț urât?, căci bucătăria greacă, un melanj multietnic cu o puternică amprentă greacă desigur, are ceva aparte care te face să uiți de diete și, oricât de mediteraneană este, tot îngrașă puțin, mai ales în vacanțe!
Grecia și-a redeschis din 15 iunie portițele terestre!
Vacanțe minunate să aveți prin Elada!
Continuare …
Comentarii recente