Lisabona,  orașul unde istoria și natura și-au unit ambițiile de-a lungul mileniilor, l-am vizitat în anul 2018  prima dată și mi-a plăcut. Sper să-l mai văd încă o dată căci este acum relativ ușor de ajuns acolo și în același timp un oraș în care am învățat deja cum să mă descurc bine cu un buget obișnuit.  Și cum anul acesta am hotărât să ne întoarcem pe pământurile portugheze, am revăzut documentarea pentru transport public pe care o făcusem anul trecut și am actualizat-o după informațiile oficiale din 2019. Mă gândesc că poate unora dinte voi care mergeți acolo și nu aveți suficient timp să răscoliți pe net, v-ar prinde bine.

Lisabona a devenit și pentru turiștii români un vis destul de ușor de realizat deşi pe şosea se află la aproximativ 4000 km distanţă.  Acum ofertele de zbor sunt ceva mai multe și cu prețuri mai accesibile. Totul e să ai răbdare să poți vâna un zbor cât de cât ieftin la datele dorite !  La începutul anului 2018 am rezervat zborul cu TAP Portugal, singurii care aveau atunci curse directe zilnice București – Lisabona, important pentru că nu doream să pierdem timp cu escale prin aeroporturi din Austria sau Germania. Deşi atunci doream un zbor low cost, am fost în situaţia de a alege o cursă de linie  şi pot să confirm acum că nu a fost deloc regretabil, ba din contră.  Îmi doream și anul acesta să călătoresc tot cu TAP. Dar  ghinion ! TAP s-a retras pentru a doua oară din România, așa că îmi rămâne o altă variantă care, din păcate, are oferte doar pentru trei zboruri săptămânale. Neplăcut, așa am ratat Portugalia în luna mai și am amânat vacanța asta pentru partea a doua a anului când putem să jonglăm noi cu numărul zilelor de concediu.. 

Lisabona nu este un oraș mic precum Plovdiv despre care am scris aici și aici, în care poți vizita cam tot doar per pedes, nu neapărat apostolorum.. Aici se pune problema deplasării de la un obiectiv turistic la altul, de la aeroport la hotel și invers sau plimbările prin zona din jurul metropolei lusitane  cu altceva decât dând cu sârg din picioarele proprii. Bine, poți să faci și acest gen de turism, să uzezi doar de tălpile din dotare dar ca timp ieși în mare  pierdere. Plus oboseala mai ales în zilele caniculare.

Vă propun să începem cu portița  orașului, pentru cei ce aleg să vadă Lisabona întâi din zbor și apoi să simtă sub tălpi pământul metropolei.

Aeroportul Portela / Humberto Delgado

Primul meu pas pe pământ portughez a fost în Aeroportul Portela sau mai nou, din 2016, numit Humberto Delgado. Primul nume, Portela, vine de la locaţia sa, se zice o fostă suburbie/ parohie  sau un sat cândva în apropierea Lisabonei, azi un cartier cu locuinţe noi, moderne cu un mall bun, Portela.  Humebrto Delgado a fost mareşal postmortem al aviaţiei militare portugheze şi un politician care s-a opus regimului Salazar, fapt ce ia adus şi moartea violentă. Azi rămăşiţele lui pământeşti se odihnesc  în Panteonul Naţional al Portugaliei. În semn de mare respect, aeroportul important al Portugaliei a primit numele acestui erou. 

Portela este un aeroport cu  două terminale:

  • Terminalul 1, principal, acolo de unde decolează și aterizează majoritatea avioanelor.
  • Terminalul 2 este pentru zboruri low-cost, charter și locale,  deci pentru noi asta înseamnă toate zborurile BlueAir, Ryanair și WizzAir. Deplasarea  la / de la terminaul 2  se face gratuit cu autobuzul aeroportului. Programul navetei este de la ora 3.30 a.m. până a doua zi la ora 1.30 a.m., plecarea fiind la fiecare 10 minute și cursa durează între 5 și 10 minute. Terminalul 2 a apărut în 2015 și este mai puțin elegant și confortabil decât terminalul 1. Eu n-am avut încă ocazia să trec pe la 2 dar am confirmarea de la soțul meu  că este mai puțin comod călătorului.

Despre tot ce trebuie ştiut referitor la folosirea acestui aeroport, sunt actualizări pe www.aeroportolisboa.pt

Aeroportul din Lisabona Accesul la centru pe timp de noapte Fotografii Fotografii Ghid Informații practice

Lisabona are încă aeroportul în oraș. Încă pentru că se discută mutarea lui pentru a proteja locuitorii stresați de păsările de oțel care le tulbură liniștea. Se vehiculează că în max.10 ani, corect de altfel pentru localnici. Pentru turiști este însă un lucru excelent să ai aeroportul la aproxiativ 8-9 km de centrul orașului, cu atât mai mult cu cât legătura  se face și prin linia de metrou la  stația care-l deservește, Aeroporto, capătul liniei roșii numită local Vermilha și cu semnul busolei. Lisbon Portela Airport este unul din cele mai bine dotate tehnic din vestul Europei, a fost construit în 1942 ca o necesitate a beligeranților acelui înfiorător război mondial și din 1989 este legal proprietatea TAP Portugal. Administrația și serviciile sunt susținute de concernul Vinci Aeroports, cei care administrează cam 25 de aeroporturi mari în lume și căruia i-a fost cesionat până în anul 2060.

Anul trecut piloții portughezi au fost buni, la Lisabona era vânt foarte puternic dar aterizarea a decurs extrem de lin.

La plecarea de acasă mi-a fost foarte simplu să fac check-in online dar la întoarcere am preferat check-in la kioșc în aeroport (se putea și pe telefon dar ne-am gândit că n-ar fi tocmai vesel să ajungi în aeroport și să constați că cineva a avut mare nevoie de telefonul tău fără să te consulte şi tu chiar nu-l mai ai). Trecerea prin sistemul de securitate a fost foarte  rapidă și pot spune elegantă deși eram  mulți şi plecau mai multe aeronave cam la aceleași ore. Dar nici la ei nu merge totul perfect, la plecare am avut o întârziere de 30 minute, se pare repetabilă aproape zilnic, aparent neexplicabilă dar intuit motivul, având în vedere că o altă cursă cu securitate crescută  pleacă la aceeași oră și doar face escală la București.  

De ținut cont că transportul public spre oraș al turiștilor ce vin pe calea aerului se poate face cu metroul, linia roșie, sau cu Aerobus, linia 91, în centru,  autobuzul 96 la gara Oriente  sau cu autobuze simple, normale – 745, 705, 208, 83 44  unde nu ești primit cu trolere mari.

După ce ne-am procurat LisboaCard pentru 72 de ore de la punctul turistic din holul aeroportului, am trecut spre metrou, imediat în dreapta după ieșire. Ne-a prins bine cardul turistic, la automatele de bilete pentru metrou erau cozi serioase căci aterizaseră trei avioane aproape în același timp, așa că noi am scăpat ușor.

Metroul 

Harta Lisabona Metro 2019

Metroul  a apărut pe harta orașului  începând cu 1955 deși planuri erau făcute încă din 1888. are 46 km lungime total pentru cele 4 linii și 55 de stații. A fost o mare realizare pentru oraș, a fost al 14-lea din Europa și al 25 -lea din lume. Nu este spectaculos dar este curat și este cel mai rapid și ieftin mijloc de transport al capitalei lusitane. De arhitectura și decorarea stațiilor s-au ocupat artiști celebri portughezi și spanioli.  Circulă în intervalul orar 6.30 dimineața și 1 noaptea, ora 1 fiind ora de plecare a ultimilor trenuri de la capăt. Intervalul între trenuri este de 6 – 10 minute. Pentru anumite sărbători metroul are program prelungit.

Carduri transport

Biletele se cumpără din stații, de la automatele cu instrucțiuni în mai multe limbi sau, în stațiile mari, de la ghișee cu operator uman. Noi am cumpărat câte un card Viagem (alb) cu o singură călătorie (cardul este reîncărcabil), în ultima zi de vacanță, pentru a merge de la Gara Oriente unde ne-a adus trenul de la Porto, spre aeroport. Automatele de bilete acceptă atât cash cât și card, o călătorie doar dus costă anul acesta 1.50 € /anul 2020 și este valabilă 60 minute dar există variante de încărcare pentru 24 ore, funcție de mijloacele de transport combinate și câteva deplasări diferite,de la card la card, prețul fiind de 6.40 €, 9.55 € și 10.60 €, după cum puteți afla pe pagina lor ⏩ https://www.metrolisboa.pt/en/buy/ .  Există și un alt sistem, Zapping, unde o călătorie costă 1.34 €, nu l-am folosit dar vă puteți documenta aici.

Plata călătoriei, în caz că se folosește frecvent transportul public, se face printr-un card Viagem (verde) care are un cost de 0.50€/cardul și este reîncărcabil timp de 1 an de zile de la prima validare. La cumpărarea unui astfel de card se eliberează o chitanță care este obligatoriu de păstrat pentru o eventuală disfuncționalitate a cardului. Copiii până în 3 ani circulă gratuit fără card, cei între 4 și 12 ani folosesc un card gratuit special dar care nu știu cum se obține. Cardul se folosește la metrou atât la intrare cât și a ieșirea din stație (la ieșire, se aproprie de senzorul din dreapta, după ce pasagerul din față a trecut și bariera s-a lăsat.  Important, nu staţi foarte aproape de bară când puneți cardul pe cititor și așteptați să se lase bara după călătorul din fața voastră).

Cardurile Viagem sunt personale, adică fiecare pasager trebuie să dețină cardul propriu. Folosirea aceluiași card pentru două persoane, se amendează, fapt ce se poate întâmpla la ieșirea de la metrou când trebuie să validați iar cardul.

Există carduri VIVAparking, în caz că folosiți mașina proprie sau închiriată. Acest card vă folosește la transportul public +plata parcărilor la automatele cu monede. Nici pe acesta nu l-am folosit.

Linii și stații de metrou

Stațiile au și agenți care pot oferi informații diverse dar doar ziua, cam 12 ore. În timpul călătoriei, stațiile se anunță doar în limba portugheză, atât vocal cât și pe afișajul electronic dar informații pe hartă sunt și în engleză. Oricum afișajul electronic este ușor de citit și înțeles chiar dacă este doar în portugheză.

 

Validatorul de la turnicheții din metrou, atât la intrare cât și la ieșire, obligatoriu.

 

Sunt patru linii principale de metrou, două oarecum turistice :

  • Verde (precum în română),  linia verde cu simbolul barcă leagă Baixa de Gara Cascais trecând prin puncte turistice importante,
  • Vermelha, linia roşie leagă aeroportul de Expo Park, Parcul Naţiunilor  și face legătura cu celelalte linii.
  • Azul, linia albastră   cu semn distictiv  pasăre  și valuri.
  • Amarela, linia galbenă cu semnul floare, urmează oarecum traseul marilor bulevarde spre nord și nord-vest.

Frecvența  trenurilor variază pe anumite paliere orare  și zile lucrătoare sau de sărbătoare. informaţii actualizate pe www.metrolisboa.pt

Cele mai importante stații pentru turiști sunt :

  • Rossio, central pe traseul albastru,  aici este gara de unde  se iau trenurile pentru Sintra.
  • Cais do Sodré, stația terminus pe linia verde, locul de unde se iau trenurile spre Cascais, Estoril și ferry spre Statuia lui Isus.
  • Oriente este pe magistrala roșie și este autogara importantă și gara pentru trenuri internaționale și naționale și tot aici este Oceanario și Parques das Nações. Si tot aici am zis ceva de “bine” pt. Eurovision căci deja din 1 mai 2018 erau spații și căi de comunicație blocare, multă poliție, fapt ce ne-a mai îngreunat deplasarea uneori prin oraș.

    Pe harta metroului sunt pictograme care vă pot fi de ajutor, respectiv sunt indicate stațiile care au ghișeu cu operator uman, post de poliție, birou de reclamat și recuperat eventuale obiecte pierdute, accesul persoanelor cu dizabilități sau legăturile cu alte mijloace de transport terestre, pe apă sau aeroport. Plus că fiecare magistrală are un semn distinctiv:   pasăre și valuri – linia albastră / azul, floare – amarela, linia galbenă, barcă – verde, linia verde și busola culoarea vermelha, linia roșie. Este aproape imposibil să te rătăcești la metrou, totul este foarte bine organizat, trebuie doar puţină atenţie.

Stațiile de metrou sunt în majoritate frumos decorate, Oriente poartă și semnătura contemporanului Calatrava dar și a unui grup mixt de artiști din toate continentele care au creat decorul legat de tema Expo 98, Oceania. Sunt spații foarte largi, curate și bine organizate.

Ne-am făcut câteva trasee prin oraș și am folosit transportul public de suprafață, Carris, combinat cu metroul.  Am fost foarte mulțumiți.

Carris

Carris, transportul de suprafață are o istorie lungă ce a început prin 1872 la Rio de Janeiro, când s-a hotărât înființarea “Carris Lisabona de fier”, ce dorea să introducă în capitala portugheză transportul cu trăsuri cu tracțiune animală pe șine de metal după model american.  Compania de azi folosește autobuze/autocarro, tramvaie/electrico si sistemul funicular/ascensores e elevator (lift de Glory, do Lavra, da Bica si Santa Justa), toate cu sistem de supraveghere video aprobat guvernamental în 2008.

Tramvaiele lusitane sunt istorice, acele Remodelato, (re-modelat, modernizat prin 1990 dar păstrând aspectul istoric),  și modernele tramvaie  Articulado. 

E 28, tramvaiul istoric unde E înseamnă electrico, este de culoare galbenă și  cel care sporește cantitatea de adrenalină căci are un traseu cu pante și curbe strânse, face mult zgomot și te zdruncină bine, nu de alte dar bacalhau și pasteis de nata trebuiesc rearanjate în stomac ? pentru a face loc și berii. O călătorie cu E28 este aproape obligatorie pentru un turist pasionat, chiar dacă de multe ori pe traseu inima sare din locșorul ei. Să vedeți Alfama din tramvai este interesant. Deci dacă nu găsiți loc pe scaun, aproape sigur între orele 10 – 18, prindeți-vă cu toată dragostea de o bară solidă, având desigur rucsacul pe piept și nu în spate și respectați indicațiile Carris, adică nu stați în apropierea ușilor !  Nu că ați putea cădea din tramvai! Nu, vă poate pleca doar borseta, rucsacul, camera, orice alt bagaj care poate fi smuls când se închid ușile tramvaiului și hoții pot coborî rapid. O indicație de fapt valabilă în orice alt mijloc de transport. Noi n-am pățit nimic dar am fost atenți.

E 15 este un tramvai modern, articulat, rapid și care  leagă cartierul Baixa de Belem. Mai multe despre traseul celor două tramvaie dar și al altora găsiți pe pagina Carris.

La capitolul autobuze, Lisabona stă foarte bine. De câțiva ani are și 6 autobuze speciale  pentru bicicliști, fără costuri suplimentare. Despre istoria Carris se pot afla amănunte la muzeul lor.

Taxele de călătorie se cumpără în general pe carduri electronice, individuale deci nu luați unul pentru toată familia. Suportul  costă 0.50 € și este reutilizabil. O singură călătorie metrou sau carris este 1.5 €1. Există și posibilitatea de a plăti direct șoferului pentru o singură călătorie, taxa este mai mare și după noua listă actualizată la 1 feb. 2019, în autobuz este 2 € iar pe tramvai 3 €  (lista tarifelor este pe www.carris.pt la subcapitolul tururi ocazionale).   Ascensorul  este 3.80 €3 . Liftul Santa Justa vinde bilete doar la bord și prețul cu punctul de belvedere inclus este 5.30 €.  Copiii până în 12 ani circulă gratuit. Despre cardurile oferite de Carris, avantajele și dezavantajele lor, sunt foarte multe informații pe pagina Carris.

 Urcarea în vehicul și validarea cardurilor se face doar pe ușa din față, la șofer. Pentru coborâre doar ușa din mijloc și ultima, dacă apăsați pe buton înainte de stație. Și atenție, în stație se stă la rând pentru a urca în autobuz, indiferent de vârstă! Amenzile date de controlori, după gravitatea faptelor, sunt cuprinse între 30 și 350 €. De aceea sunt corecți 99 % dintre călătorii portughezi pe transportul public!

În aceste mijloace de transport puteți călători doar cu bagaje de dimensiunile celor permise în cabina aeronavelor, nu cele pentru cală, așa cum se vede și într-unul din iconurile de mai jos, copiate de pe site. Și regula este, dacă stația în care așteptați este goală, să faceți cu mâna șoferului când se apropie de stație, altfel riscați să nu oprească dacă din mașină nimeni nu dorește să coboare acolo. Traseul liniei de autobuz sau tramvai este foarte  clar afișat în fiecare stație. Lisabona are 78 rute de autobuz care însumează peste 600 km dar de tramvai doar 5 rute și 48 km traseu și aici intră și deja celebrul tramvai 28.

Este primul oraș în care nu a fost nevoie să întrebăm, nu ne-am rătăcit, n-am bâjbâit între stații (am avut o singură bâlbă la venire din vina mea).

Urcarea se face doar pe ușa din față a  vehiculului.
 
 
 
 
 
La momentul intrării în vehicul, arătați membrului echipajului biletul dvs. și apoi îl validați pe validatorii din vehiculele noastre.
 
 
 
Vă rugăm, atunci când intrați într-un autovehicul, să vă mutați în spatele vehiculului pentru a menține spațiul de intrare și pasajul liber.
 
 
 
Achiziționați titlul de transport la bord
Dacă nu aveți un bilet de transport valabil, obțineți unul la  tarif majorat de la conducătorul auto.
 
 
 
 
Cordial cu pasageri prioritari

Fiți cordiali și predați scaunele dumneavoastră pasagerilor prioritari, cum ar fi persoanele în vârstă, femeile însărcinate sau persoanele cu copii  în brațe..
 
 
 
Când călătoriți pe jos, țineți-vă bine
 
Țineți-vă bine, când călătoriți în picioare.
 
 
 
 
Nu vă sprijiniți de ușă
Când călătoriți în autovehiculele noastre, nu vă sprijiniți de ușă.
 
 
 
 
Aveți grijă de diferențele de înălțime și de pași
Fiți atenți întotdeauna la diferențele de înălțime din interiorul vehiculelor noastre.
 
 
 
 
Feriți-vă de buzunare
Când călătoriți, trebuie să aveți grijă mereu de buzunarele.
 
 
 
 
Transportul de bagaje se datorează dimensiunilor mici
Transportul bagajelor permise în vehiculele noastre este dimensiunea limitată (dimensiuni maxime de referință: 55x40x20cm) și ar trebui să se facă în locurile potrivite (în autobuz, de obicei, pe partea din față din stânga roții) și deoarece, din cauza dimensiunii și a naturii sale , nu deranjați sau nu vătămați alți pasageri sau vătămați vehiculele (articolul 167 din Regulamentul privind transportul auto.
 
Pentru o bună orientare prin Lisabona vă pot recomanda instalarea aplicației Carris pe telefon. Nouă ne-a fost utilă având astfel și harta transportului de noapte și putând să ne facem planul chiar de la hotel, dimineața la prima cafea.
 
 
 
 

AeroBus

Și foarte important pentru noi care vom zbura cu low cost, aerobusul este singurul mijloc de transport public, exceptând autobuzul-navetă din aeroport, care merge la terminalul 2.

Taxi

Taxi din Lisabona au servicii oarecum convenabile. Este bine de angajat un taxi oficial (negru cu capota verde), fie prin apelare telefonică, fie prin intermediul hotelului. Trebuie ținut cont că prețului pt. traseu i se poate adăuga oficial taxa de portbagaj – variabilă, de la 1.5 € sau la 50% din totalul cursei – că bacșișul este de 10 – 20 %, că nu este bine să insistați de a fi transportați pe distanțe scurte…multe alte reguli ce sunt deja cunoscute de utilizatorii taxiurilor bucureștene. Și nu de neglijat, sunt firme serioase de taxi ce pot organiza la cerere circuite în oraș sau împrejurimi cu șoferi pe post de ghizi.

Dacă vreţi un control financiar mai strict al cheltuielilor cu taxi, vă puteţi procura vouchere pentru aceste mijloace de transport, sumele sunt fixe pe trasee şi orare stabilite anterior, doar cu plecare sau punct terminus în aeroport. Cel mai mic tarif este 16 €.  Singurii care administrează aceste vouchere sunt cei din biroul de informare turistică, la terminalul 1 dar au şi parteneriate cu unele hoteluri. Partea bună este că voucherele neconsumate se pot returna.  

Pentru taxiurile lusitane au fost stabilite următoarele tarife pe anul 2019:  0.49 € / km dar cu tarif minim 3.25 € iar taxa de așteptare este 14.80 € /oră și 0.25 € minut în trafic. Tariful de noapte ridică prețul cursei cu aproximativ 20 %. Care sunt tarifele pentru 2020 nu știu dar cred că au rămas aceleași din toamnă.

Aeroportul are două stații de taxi, se spune bine verificate de autorități. Am folosit un taxi-colaborator și am fost foarte mulțumiți. Taximetriştii colaboratori au fost acceptaţi de câţiva ani, nu au maşinile în culorile specifice, sunt în general mai vârstnici şi puţini vorbitori de engleză dar au aparat de taxat pe maşini. 

 Dacă vreţi să folosiţi cardul pentru plata cursei de taxi, firma  internațională www.talixo.com este și în Lisabona și are o evaluare de 4.8 din 5. Programarea se face online şi se spune că sunt punctuali şi eleganţi. De fapt ei ne-au fost recomandaţi şi la hotelul unde am fost cazaţi dar până la urmă am luat ce am găsit în drum.  

Despre Uber nu ştiu exact care este situaţia. Înainte de plecarea mea în Portugalia în 2018 am aflat că a fost interzisă legal. În Lisabona, de câte ori căutam o locaţie şi mijloace de transport pe aplicație, primeam şi o ofertă Uber. N-am folosit deci nu ştiu nimic real despre acest serviciu dar se pare că e viu și nevătămat de taximetriști ?. Între timp, orice informație bună o aștept și primesc cu mare plăcere da la voi.

(ps: octombrie 2019, Uber funcționa perfect.)

În articolul următor va fi despre telecabină, transport combinat apă-terestru, tuk-tuk, LisboaCard și ….mai vedem.

  Înainte de a încheia această prima parte despre transportul în comun lusitan vreau să spun că nu este o mare problemă procurarea cardurilor active pentru metrou, autobuz sau tramvai. Îmi place să fiu mereu  informată corect privind partea financiară şi logistică legată de ce-l privește pe  un turist într-o țară străină. De aceea, pentru că prea mulți turiști se plâng că e foarte greu să iei cartele de transport, eu spun că nu este deloc greu, acestea se pot cumpăra din multe locuri în oraș și că toate aceste puncte de vânzare  sunt trecute pe pagina Carris, inclusiv modul de plată – cash sau card, poate chiar ambele, bancnote sau metal și cupiura maximă admisă, dacă este operator uman sau mașină, etc. Dintre acestea amintesc doar  CTT – poşta portugheză, automatele  MULTIBANCO cât și unele PayShop-uri (mici chioşcuri  unde se vinde tutun, cafea dar şi unele magazine alimentare mai mari) care au afișată sigla Carris și unde operatorul este uman.  Sunt cam la tot pasul în Lisabona.

Până la partea a doua a acestui articol eu vă doresc

Călătorii cât mai senine  să aveți!

Continuare aici (telecabina, biciclete….LisboaCard)