V-am povestit în articolul despre transportul în Lisabona cum poți călători fără   probleme având card combinat, turistic, astfel că poți face economie de bani. Dacă despre  Lisboacard și Viagem s-a scris destul pe multe pagini de impresii și sfaturi turistice, despre transportul public în Porto nu prea.

Am fost anul trecut în Lisabona și Porto, așa că pot compara transportul public în ambele orașe și pot spune că ambele au fost așa cum ar trebui să fie în orice țară civilizată.

Drumul București – Lisabona l-am făcut cu avionul, o cursă directă a TAP și am fost mulțumiți. Din păcate TAP se retrage iar din România începând cu 29 ianuarie și asta m-a supărat, doream să călătorim și anul acesta tot cu ei.  Am căutat o cursă directă București – Porto sau invers dar nu există. Sau nu exista la momentul achiziționării biletelor de avion. Dacă doream să zburăm București – Porto sau invers, trebuia să facem escală în Lisabona și timpii de așteptare în aeroport nu erau chiar prietenoși. Așa se face că am ales varianta Lisabona ca destinație dar și ca aeroport de plecare iar pentru legătura dintre cele două orașe portugheze aveam de ales, la fața locului, între tren și autocar. Am ales trenul pentru Lisabona – Porto, urmând să venim înapoi cu autocarul, ziceam noi să vedem cum este și pe șosea. Ne-a plăcut însă atât de mult cu trenul încât am revenit tot cu el. E drept că n-a fost orice tren ci Alfa pendularul.

Trenul, o bună alegere

Alfapendularul (CP) este trenul pe care l-am ales încă de acasă pentru că este modern și de mare viteză (atinge 220 km / oră). Bilete am luat cu o zi înainte de plecarea spre Porto fiind în trecere prin gara Oriente când am mers să vizităm Oceanario de care deja am povestit pe blog. Prețul Lisabona – Porto la clasa a doua a fost 31 € (pentru comparare, dacă optam pentru avion Lisabona – Porto, plăteam la acel moment 30 € ).  Cu biletele deci luate în avans, am ajuns la gara Oriente cu metroul aproximativ cu 30 minute înainte de plecarea trenului. Am intrat în una din micile săli de așteptare, destul de curate și unde există puncte pentru încărcarea telefonului mobil (aș fi preferat să cutreier imensa gară și autogară pe toate nivelurile ei dar era un curent nebun căci spațiile sunt deschise). În micile săli nu poți să stai lungit pe scaune căci imediat apare paza care te întreabă de sănătate și-ți recomandă sau impune să te ridici. Când pe panouri s-a anunțat linia trenului, cu câteva minute înainte de sosirea în gară, am urcat pe scările rulante și am așteptat, știind deja că nu stă mai mult de 2 minute în stație. Urcați în tren ne-am ocupat locurile rezervate și abia după ½ oră a venit controlorul. Între timp, la fel ca la avion, au venit cei ce ofereau gustări reci, vin, cafea, bere, suc, apă, contra cost dar la prețuri medii între prețul unei terase și unui magazin local, deci cumva convenabile. Ne-am încărcat telefoanele, am privit puțin pe geam și la ecranul pe care era prezentat orașul de destinație, ne-am amuzat urmărind panoul electronic pe care se afișa viteza trenului în timp real și cam atât, am ajuns bine la Porto, Gara Campanha  situată în zona industrială a orașului. De aici, cei care am călătorit cu acest tren am avut gratuitate pe trenul urban Oporto care ne-a dus în câteva minute la Gara Sao Bento, în centrul istoric al orașului, aproape de hotelul nostru.  

Pentru că ne-a plăcut curățenia, comoditatea scaunelor, serviciile oferite, la întoarcere, Porto – Lisabona am optat tot pentru tren și tot Alfapendular (CP) dar de data asta, pentru că am ieșit foarte bine, neașteptat,  la capitolul buget portughez, i-am propus soțului să venim cu clasa Confort, preț de persoană 42 €. După o mustăceală scurtă a acceptat, așa că am încercat și acest vagon. La întoarcere trenul a avut întârziere 25 minute pentru care conductorul s-a scuzat de cam trei ori, ne-a explicat în portugheză și engleză că se fac lucrări de îmbunătățire a liniei, fapt observat și de călători, apoi ne-a spus ce legături avem spre alte gări din Lisabona sau spre aeroport și port, alte amabilități și gata, călătoria s-a terminat. Diferența între cele două clase (2 / turistico  și 1 / confort) este dată de numărul de scaune, cu ⅓ mai puține la confort, scaune mai mari, mai comode, cu înclinare mai mare, loc mai mult la picioare, wi-fi, căști, coridor mult mai larg, un loc mai mare la capătul vagonului pentru trolere, cărucioare copii, etc. După călătorie am săpat ceva să aflu mai multe despre aceste trenuri și pot spune că există o serie întreagă de reduceri, promoții, oferte speciale, în funcție de modul de achiziție a tichetului (operator uman, automat sau online), apoi după mărimea grupului de călători ce achiziționează bilete împreună, timpul de achiziție, multe altele, de aceea e bine de urmărit promoțiile pe site-ul lor, Comboios de Portugal. Pot spune că cei ce optează pentru clasa confort au în anumite stații (și Oriente), săli de așteptare mai elegante, cu fotolii rabatabile și alte facilități sau, dacă doresc, o reducere de 10 % la plimbarea cu Yellow bus sau Yellow boat. Persoanele cu anumite dizabilități beneficiază la cerere de condiții speciale atât în tren cât și la procurarea biletelor dar doar pe baza unui certificat valabil. Pentru biletele dus-întors există o reducere  de preț de 10 % dar doar dacă distanța de parcurs pe un sens depășește 90 km și doar la clasa 2 / turistico. Dar așa cum am spus, e bine de interesat la punctele de informare, semnalizate clar cu un S verde orizontal.

Transport public în Porto

Pentru transportul public în Porto, mă documentasem de acasă deja. Aveam destule posibilități de deplasare prin oraș și mai ales spre malurile oceanului Atlantic. Transportul public de suprafață în Porto este deservit de două societăți și asta e bine de știut la achiziționarea cardurilor de transport. STCP / Societatea de Transport Public din Porto, o companie cu o lungă istorie în spate începând cu anul 1872, oferă transport cu autobuze, microbuze, autobuzele turistice etajate și cele cinci tramvaie istorice. Prețurile călătoriei diferă după zonele orașului, pornesc de la 1.20 € / călătoria dacă aveți deja un card care și el costă 0.60 € sau pentru 24 ore, tot în funcție de zonele dorite, cumva între 4 și 13 €. O călătorie cumpărată de la șofer este 1.95 €. Pentru tramvaiele istorice prețul este separat și mai mare, este afișat în stații.

 Amenda pentru călătorie frauduloasă pe oricare mijloc de transport public în Porto și sateliți este cuprinsă între 120 și 350 € și se pare că sunt, de obicei, ceva controale.

Vă spuneam că sunt două societăți care deservesc transportul public de suprafață, Metro este cea de a doua și nu greșesc când spun asta. Metroul din Porto este, se spune, una din cele mai mari rețele feroviare urbane din Europa. Pe scurt, are șase linii destul de lungi și 82 de stații din care doar 14 sunt subterane, restul de suprafață. Gările și trenurile care ating și 100 km / oră cred că sunt cel mai bun mijloc de a parcurge distanțele mari din Porto. Atât trenurile cât și stațiile sunt curate, la fel ca la Lisabona. Este incredibil pentru mine cum au reușit să creeze o așa rețea într-un timp scurt (în 1993 s-a fondat societatea și în 1994 – 1998 a fost concursul internațional pentru demararea lucrărilor în acest oraș cu multe repere arheologice ). Tichetele de călătorie au prețuri variabile începând de la 1.20 € călătoria plus cei 60 cenți cardul de carton și timpul este de 1 oră de la validare pe un anumit sector de pe hartă. Sistemul călătoriilor unice pare mai greoi, trebuie să cunoști bine zonele orașului notate cu Z sau C de la 1 la 9 (sper că am reținut bine) sau să poți descifra harta transportului în comun pentru a nu te trezi cu o amendă frumușică.

Pentru turiști în special, societățile de transport în comun din Porto, au creat Andante, cardul de transport valabil 1 – 3 zile (pe cel achiziționat de noi este și varianta de 4 zile care încă nu apare pe site-ul oficial ) și care-ți oferă posibilitatea de a circula nelimitat pe toate mijloacele de transport în comun – autobuz, metrou, tren urban, nu tramvai și autobuz turistic – prețul unui card fiind de 7 € / zi sau 15 € / 3  și au costul hârtiei inclus în preț. Noi l-am avut pe cel de 3 zile și la promoție a fost 13 €. Merită căci circuli cât vrei și stai fără grijă că ai depășit timpul sau zonele. Cu el am avut și o reducere la funicularul dos Guindais dar s-a notat pe card pentru a nu beneficia și a doua oară de cost redus. Cardul Andante poate fi achiziționat separat sau împreună cu Cardul turistic Porto care oferă reduceri și gratuități la vizitarea unor obiective turistice, crame, restaurante. Ambele ne-au costat în luna mai 25 € / pers./ 3 zile. Atenție cum comandați cardul Andante dacă îl luați separat de Porto card. Cel care vă oferă acces nelimitat la mijloacele de transport indiferent de zone este Andante Tour, cel pe care l-am folosit și noi.  Dacă vreți anumite zone ale orașului și anumite mijloace de transport, este varianta Andante 24, valabil 24 ore de la prima validare și mai este Andante Azul doar pe metrou, pe anumite segmente alese de călători, ambele cu prețuri variabile după zona solicitată. Cardurile Andante, la fel și celelalte titluri de călătorie în Porto sunt individuale, deci pe același card nu puteți intra două persoane. Dacă la validarea cardului n-a apărut lumina verde, nu treceți în stație, sunt destui supraveghetori care vă pot întreba politicos dar ferm câți bani, euro,  aveți pe card sau în buzunar ?. Și dacă n-aveți, tot va trebui să dați !!!

La metroul din Porto nu sunt porți la validatoare așa cum sunt la noi sau la Lisabona. Validatorul este individual, gen totem, printre validatoare se intră în stație dar se și iese, validarea se face doar la intrare. Sistemul este foarte practic, poți intra astfel cu cărucior copil, cărucior pt. handicap, cu bagaje. Există libertatea de a urca cu bicicletă sau placă de surf, nu cu câini, sunt acceptați doar cei însoțitori pentru persoane cu nevoi speciale. Un sistem care mi-a plăcut dar care la noi sigur ar fi fraudat la greu.

16.09.2021:

Revoluția a venit la transportul public din Porto, scria un periodic. Adică de la 1 septembrie 2021 deja s-a introdus într-un proiect pilot plata călătoriei cu un card VISA contactless, disponibil doar pe linia Violet (E) a Metro do Porto și pe autobuzele SCTP linia 500 … deocamdată. Pentru a cumpăra o călătorie pe aceste linii, utilizatorul trebuie să utilizeze doar un card de debit, credit, preplătit sau orice alt dispozitiv de plată fără contact (cum ar fi ceasurile inteligente sau smartphone-urile , atâta timp cât acestea sunt asociate cu un card Visa). În ceea ce privește prețurile, fiecare călătorie costă 2 € și este valabilă 1h15m, indiferent de numărul de plecări la oricare dintre stațiile identificate (metrou) sau stații (autobuze STCP). Se aplică cea mai bună politică tarifară pentru a se asigura că nu se percepe mai mult de 7 € (bilet zilnic) în aceeași zi, indiferent de numărul de călătorii. / publico.pt

Pentru a cumpăra o călătorie pe aceste linii, utilizatorul trebuie să utilizeze doar un card de debit, credit, preplătit sau orice alt dispozitiv de plată fără contact (cum ar fi ceasurile inteligente sau smartphone-urile , atâta timp cât acestea sunt asociate cu un card Visa).

Pentru Andante Tour și unde puteți să-l utilizați, cea mai bună informație, în timp real este la fața locului, site-ul nu este actualizat prea des și de acest fapt m-am lămurit personal. Se poate achiziționa de la punctele de informare turistică, de la magazinele cu sigla Andante, din gări și aeroport.

Un sistem puțin diferit de cel din Lisabona dar cu care ne-am descurcat perfect, mai ales că informațiile oferite în stații cât și în mijloacele de transport au fost foarte bune și clare. Cu puțină atenție vă veți descurca chiar dacă nu există și traduceri în engleză și nu uitați că pe telefoanele voastre inteligente poate fi descărcată o aplicație pentru traduceri din multe limbi printre care și portugheza. Probabil ați citit despre ea și pe acest blog. Și mi-aș permite să vă mai dau un sfat. Amintiți-vă ce spun englezii că sunt prea sărac să cumpăr ieftin. E foarte valabil pentru transportul în Portugalia. Studiați ofertele trenurilor urbane și interurbane, metroului, cardurilor turistice și veți constata că ceea ce pare scump la prima vedere – de exemplu Lisboacard – vă aduce economii, timp și calm în deplasări dar și multe satisfacții.  

Transportul public în Portugalia este foarte bine pus la punct. Atât cât am căutat și am avut nevoie, am constatat că am legături bune spre multe din localitățile din jurul orașelor mari, aeroporturile au autobuze speciale pentru legătura cu orașele de care aparțin, trenurile moderne sunt curate și civilizate, despre metrouri ce să spun, ne-au plăcut.  Că la un moment dat pot avea parte și de reversul situației, nu neg dar ce am găsit acum mi-a plăcut. Cum spunea unul din miniștrii lor, Portugalia este o țară mică, cu oameni puțini dar care au multă voință.

Anul acesta vrem să ne întoarcem în Portugalia și să o hoinărim puțin folosind mașini închiriate. Plănuisem acest traseu în luna mai. Se pare că retragerea TAP de pe aeroportul Otopeni ne-a pus în dificultate, zborurile oferite de celelalte linii nu ne dau posibilitatea de a ne încadra în zilele de concediu fără a pierde câteva. Așa că am amânat câteva luni plecarea și sper că nimic nu se va mai opune dorinței noastre de a revedea Portugalia.  Dar vom avea ocazia să vedem o țară pictată de artistul Natura în tonuri de verde tomnatic, arămiu și în veselia culesului de vii!