Continuare de aici
Spuneam în articolul trecut că Lisabona, capitala Portugaliei, este un oraș mare în care, oricât de harnic ai fi la mers, tot trebuie să folosești transportul public. Ei bine autoritățile lusitane au un sistem foarte bun în acest sens și care ne-a mulțumit astfel încât să aștept cu drag și nerăbdarea revenirea acolo.
Nu poți înțelege un oraș până nu îi folosești sistemul de transport public.
Așa spunea Eron Ozal şi avea dreptate. Mijloacele de transport public de persoane reflectă cumva educaţia unui popor şi darurile lui native. De acest fapt m-am convins în Lisabona şi Porto, acolo unde n-am avut de ales şi am folosit transportul public. Metroul a fost cel mai solicitat de noi pentru că am avut cazarea în Lisabona chiar la una din ieșirile ultimei stații pe linia roșie, Sao Sebastiao, cea care duce și aduce de la Aeroporto . Am folosit și taxiul de două ori pentru a salva timp, acesta fiindu-ne de mare ajutor când ne-am propus să vedem Muzeul Farmaciei. Dacă nu apelam la un taxi am fi pierdut mult timp cu urcatul acelor pante, așa le-am simțit sub tălpi doar la coborâre. Dar în drumurile noastre lusitane am urcat și în alte mijloace de transport de care am fost mulțumiți și pe care le recomand. Am lăsat fără voie și pentru vacanța de anul acesta ceva dar cum mi-am actualizat informațiile, le trec aici poate vă sunt necesare.
Hop-on, hop-off
Cine nu cunoaște sistemul autobuzelor Hop-on, Hop-off, hopa-sus, hopa-jos, o posibilitate foarte bună de a trece în revistă principalele obiective turistice dintr-un oraș pe care-l vezi prima dată ? Îmi place sistemul și-l folosesc pentru a-mi face o idee, în mare, despre ce am de văzut din ce este trecut pe orice ghid turistic. Și Lisabona are o franciză foarte bună CitySightseeing, utilă turiștilor.
Harta traseelor preluată de pe https://city-sightseeing.com/en/80/lisbon :
În Lisabona sunt două trasee turistice, linia roșie și linia albastră, amândouă însumând cam 40 de obiective turistice și 42 de stații. Prețul este anul acesta de 25 €/ adult și 12.30 €/copil. Sunt câteva condiții care trebuiesc respectate dacă vă doriți să folosiți acest mijloc de transport. De reținut că se pot folosi ambele linii cu același tichet, astfel că vă puteți face singuri un traseu folosind harta stațiilor și obiectivele pe care doriți să le vedeți. Traseul complet al unei linii durează aproximativ 90 minute. Autobuzele circulă la un interval de 30 minute dar în caz de manifestații sau anumite greve, dacă nu te-ai informat zilnic pe pagina lor, cam riști să aștepți a la long prin stații.
HIPPOtrip
Bănuiesc că mulți știu vorba aceea a noastră: nici cal, nici măgar. Cam așa zic eu că este HIPPOtrip. Vă spun din start că n-am călătorit cu el, era pe listă în vacanța din 2018 dar nu ne-am înțeles cu Cronos așa că sper să fac turul cu HIPPOtrip abia anul acesta. L-am întâlnit însă pe una din străzile Lisabonei și drept să spun nu m-a dat gata. Dacă voi sunteți mai norocoși, dacă ajungeți anul acesta înaintea mea la Lisabona și vă plimbați cu el, îmi dați de veste să știu dacă merită sau nu bănuții.
Dacă vreți să stați comod în autobuz și să plutiți la un moment dat pe apele râului Tejo, HIPPOtrip vă face acest tur timp de 90 de minute din care 30 pe apă. Pentru informații actualizate, în caz că vă doriți neapărat o plimbare, consultați pagina www.hippotrip.com Pe pagina lor aveți și harta cu traseul pe uscat și pe apă, plus punctele turistice pe care le puteți observa bine de la bordul minunii ăștia.
Prețurile turului de 90 minute cu acest autobuz amfibie au fost majorate anul acesta la 28 € pentru turiștii cu vârsta de 17 – 65 ani și la 16 € pentru 3- 17 ani și peste 65 ani , adică au crescut față de anul 2018 cu 3 € / adult și 1 € la restul. Trebuie să știți că persoanele cu probleme loco-motorii nu au acces, urcatul în vehicul se face pe o scăriță metalică. Scormonind eu prin diverse pagini cu impresiile turiștilor, am aflat că uneori te poți uda bine căci mai intră apă în autobuz când plutește pe Tejo.
Gira
Pentru amatorii de pedalat, un alt mod de a te deplasa prin Lisabona este bicicleta, fie ea clasică sau electrică. Sunt foarte multe locurile de unde puteți lua o astfel de bicicletă, contra cost. Anul trecut, 2018, n-am văzut decât biciclete bune care parcă te îndemnau să le folosești. În general sunt la ieșirile de la metrou, în zonele turistice aglomerate, pe lângă unele hoteluri. Se pare că primăria Lisabonei a înțeles foarte bine importanța acestui mijloc de transport din moment ce pistele pentru biciclete însumează deja peste 60 km și se dorește să se ajungă la peste 140 km.
Folosirea bicicletelor presupune instalarea unei aplicații pe telefon și alegerea unui abonament de 1 zi, 1 lună sau 1 an. Cred că pentru turiști, cel mai bun este primul abonament.
Pe aplicație sunt trecute toate informațiile necesare pentru bikers, inclusiv harta locurilor de unde se pot lua bicicletele. Pentru informații complete, intrați pe https://www.gira-bicicletasdelisboa.pt/
Oricum Lisabona a avut acest sistem încă din anul 1999, prin BikeIberia, un sistem modernizat an de an și care pune la dispoziția turiștilor biciclete de oraș sau pentru turism montan, pentru adulți și copii. Nu mă interesează acest mod de deplasare dar dacă vreți cercetați ofertele lor foarte interesante pe https://www.bikeiberia.com/ Și dacă mergeți cu ei, mi-ar place să-mi povestiți dar să-mi dați și de veste căci am prieteni doritori.
Pentru că tot suntem la biciclete, la punctele de informare turistică puteți face o rezervare pentru un tur cu ghid în limba engleză, de 4 ore pe bicicletă. Ei asigură bicicletele, cască și la cerere, scaun copil ori biciclete pentru prichindei. I-am văzut într-o dimineață când se adunau în zona hotelului unde am stat (metrou Sao Sebastiao). Nu știu prețurile căci atunci nu m-a interesat și nici nu plănuiam să-mi fac un blog (care blog are deja 10 luni, mititelul ?).
De anul acesta s-au înmulțit și firmele care închiriază diferite mărci de trotinete electrice dar aici chiar nu am nici o indicație pentru voi. Dar la fața locului totul se rezolvă dacă vă doriți să le folosiți, doar procedura este aceeași ca la biciclete și scutere și pe panourile locale găsiți indicată aplicația prin care le puteți folosi.
Tuk tuk
Tuk tuk, mijlocul de transport născut în Asia şi care a invadat de câţiva ani şi Lisabona, este destul de apreciat de mulţi turişti. Numele vine de la zgomotul pe care îl face motorul clasic pe motorină. Cele mai noi, electrice, îşi pierd farmecul sonor. Nu ne-a încântat deloc tuk tuk dar eram pregătiţi să apelăm la ei în caz de nevoie, dacă nu am fi găsit un taxi. Nu cred că m-aş fi simţit bine pe străzile în pantă şi pietruite, plus că vremea în mai 2018 nu prea era favorabilă unui astfel de mod de transport. Să stau în spatele unei gelatine căci am prins zile cu vânt puternic și pentru asta să plătesc un preț destul de mare, mult peste tariful unui taxi, nu merita. Oricum sunt destul de multe, chiar prea multe şi uneori cei ce le conduc devin puţin obraznici încercând să câştige clienţi.
Tot ce pot spune nefolosind acest mijloc de transport este că preţul cursei trebuie ştiut dinainte de a vă urca, este undeva între minim 10 €/ persoana pentru o cursă foarte scurtă şi spre 100, chiar 300 € pentru 6 persoane la un tur de 3 Poză preluată de pe ore prin câteva zone turistice renumite, cu opriri la ceva magazine prietene . De anul acesta, 2019 se zice că vor circula numai acele tuk tuk electrice care nu poluează și nu fac atâta gălăgie dar oricum localnicii nu le agreează nici pe acestea.
Telecabina
Telecabina Lisabonei despre care am povestit puţin şi în articolul dedicat Parcului Naţiunilor mi-a oferit o priveliște frumoasă peste râu. Dacă vreți să vedeți de sus o parte a orașului, telecabina sau gondola este cel mai bun mijloc. Circulă între Gara de Nord sau Passeio das Tagides (azi MyRiad hotel, fost turn Vasco da Gama) și Gara de Sud sau Passeio das Neptuno (lângă Oceanarium). Biletele se iau de la urcare, prețul este 6 € dus-întors sau 4 € un sens, copiii de la 7 la 12 ani și pensionarii peste 65 ani plătesc 2.60 € iar copiii sub 7 ani merg gratis. Circulă în general între orele 11 și 19. Cabina are 8 locuri, nu se acceptă copii sub 13 ani neînsoțiți și mai sunt și alte condiții, starea vremii putând să facă imposibilă plimbarea. Ca şi timp, un sens se parcurge în medie în 10 minute, distanţa între staţii fiind de 1230 m. Despre program şi tarife, informaţii mereu actualizate, pe https://www.telecabinelisboa.pt/
Sistemul Funicular
Sistemul Funicular face parte din sistemul gestionat de Carris, sunt 4 așa cum am spus mai sus / Ascensor do Lavra– 1884, Ascensor da Bica– 1892, Ascensor do Gloria și Ascensor de Santa Justa sau cunoscut și ca Ascensorul Carmo, 1902. Ultimul este deosebit pentru că proiectantul său s-a inspirat din arhitectura turnului Eiffel și se ridică la o înălțime de 45 m. Fiind realizate la sfârșit de sec. XIX sau început de sec.XX sunt declarate monumente naționale din anul 2002. Se pot folosi gratis de deținătorii Lisboacard.
Portul
Portul Lisabonei ( are un interesant istoric pe www.portodelisboa.pt ), trebuie amintit și ținut cont de el într-o vacanță ce se vrea cât mai completă în capitala portugheză pentru că a fost în trecut și este și azi zona de comunicare cu lumea largă prin râul Tagus. Este cel care a făcut din micuța zonă un imperiu măreț. De aici, de la docurile lui pleacă diverse mici ambarcațiuni turistice, aici acostează nave de croazieră, sunt multe monumente, centre de artizanat, restaurante, cafenele pe malurile lui, Hippotrip este legat tot de acest loc dar nu trebuiesc neglijate nici cele 11 comunități deosebit de plăcute din jurul estuarului Tagus. Informații dar și o hartă bună găsiți pe www.portodelisboa.pt . Se spune că se poate vizita organizat, în grup de minim 10 persoane, între orele 10.30 și 14.30, a doua și ultima zi de vineri, pe baza unei cereri înregistrate cu minim 2 zile înainte la Divizia de Dezvoltare. N-am avut timp dar este pe listă pentru vacanța următoare în Lisabona. Dar câte nu sunt pe lista mea așa că 90 % va rămâne iarăși doar un vis.
LisboaCard
Mă documentasem din timp despre ce posibilităţi avem de deplasare prin Lisabona şi care sunt cele mai ieftine mijloace raportate la o calitate bună. Și cum pot să mă descurc ușor, fără stres cu plata transportului public. Aşa am aflat că LisboaCard, cardul oficial al capitalei portugheze este cea mai bună soluţie pentru noi. Doar este 3*1 cum spun cei de pe site, www.lisboacard.org că tot ne plac ofertele astea, adică este cartelă preplătită de transport, permis de intrare gratis la unele muzee şi un voucher de reduceri la alte muzee, expoziţii, biserici dar şi magazine şi restaurante. Lista cu gratuităţi şi reduceri o găsiţi mereu actualizată pe site-ul lor, locul cel mai bun de cules informaţiile astea şi de făcut precalcule la bugetul de vacanță. Și de studiat chiar la fața locului. Vă spun asta pentru că, deși lista este actualizată pe anul 2019, ea se poate schimba oricând și asta este menționat mărunțel de tot pe site, adică aproape neobservabil. Am avut o surpriză de acest gen anul trecut așa că am învățat lecția.
Cum noi am stat în Lisabona exact 3 zile pline, ne-am scos banii şi am călătorit cât şi unde am vrut, cu tramvai, autobuz şi metrou, şi fără griji că rămânem fără bani pe cardul de călătorii. Dar să vedem ce-i acest card şi dacă vă conving că merită achiziţionat.
LisboaCard este o bucăţică de carton plastifiat de mărimea unui card bancar, dedicat doar turiştilor căci oferă, pe lângă zisa gratuitate şi deplasări nelimitate cu mijloacele de transport în comun în Lisabona şi gratuităţi sau reduceri la vizitarea unor muzee, palate, monumente ori expoziţii dar şi la unele magazine şi restaurante. Plus gratuitate la deplasarea cu trenul către / de la Sintra şi Cascais.
Cardul este disponibil în trei variante pentru turiştii de la 15 ani în sus, legate de numărul zilelor ce se vor petrece în Lisabona. În 2019 prețul este puțin mai mare decât anul trecut.
Începând cu vârsta de 15 ani prețul este : 24 ore / 20 €, 48 ore / 34 € şi 72 ore / 42 €. Fiecare adult poate fi însoțit de doi copii în vârstă de maxim 4 ani.
Prețul pentru anul 2020, adulți și copii, a rămas tot cel din 2019. / (ad.21 ian,2020)
Pentru copiii între 4 şi 15 ani, preţurile sunt: 24 ore / 13 €, 48 ore / 19 € şi 72 ore / 22.50 €. Copiii sub 4 ani au gratuitate.
Se poate face rezervare online, de acasă şi contra cost, caz în care primiţi un voucher pe mail, cu care vă prezentaţi la unul din punctele de vânzare din Lisabona pentru a primi cardul, harta şi ghidul cu informaţii şi cupoanele de reduceri. Sincer, această procedură mi-a părut inutilă, ce rost are să plătesc înainte dacă obligatoriu ajung la aceleaşi ghişee care mi-l pot elibera şi pe loc. Plus că acel voucher este valabil doar trei luni de la data comenzii. Aşa că noi am optat pentru varianta de achiziţionare la faţa locului, cea mai bună locaţie fiind chiar aeroportul Portela. Luat din aeroport, ne-a acoperit din prima şi călătoria cu metroul până la hotel, astfel că am trecut râzând pe lângă codiţele de unde se procura cardul Viagem, absolut necesar la metrou sau autobuz.
Pentru cei care ajung în Lisabona cu avionul, punctul de informare turistică de la T1 (terminalul 1), este cel mai bun loc de unde se poate procura cardul, orarul chioşcului fiind 7 – 24 zilnic. Deşi era 1 mai, zi liberă şi la portughezi, dar ce liberă că nu prea vedeai localnici pe stradă iar majoritatea teraselor erau închise, acolo era deschis, fetele vorbeau excelent mai multe limbi străine, astfel că totul a mers şnur. Alte locuri de unde se poate procura LisboaCard sunt Praça Dom Pedro IV, Rossio, apoi Praça do Comercio la nr. 78, orar 9 – 20 sau, dacă vreţi să-l luaţi din Sintra, în gară, Estacao CP Sintra. Puteţi cere informaţii despre card şi locul de vânzare la orice chioşc Ask me Lisboa şi sunt destule în zona turistică..
Cardul este valabil timp de un an de zile dacă l-aţi achiziţionat dar nu l-aţi folosit deloc (rețineți, cardul fizic nu voucherul cumpărat online). Preferabil să păstraţi chitanţa pentru cazul că se demagnetizează cardul în timp şi trebuie schimbat. Timpul de 1, 2 sau 3 zile curge de la ora primei lui utilizări. Noi l-am folosit în Lisabona 71 ore, deci nu ştiu cum ar fi fost la transport dacă depăşeam cele 72 de ore permise. La prima utilizare se trece cu pixul ora şi minutul, plus numele utilizatorului. Lisboacard este nominal, deci pentru un cuplu trebuiesc două carduri, fiecare îşi trece numele pe verso.
Eu recomand folosirea acestui card dacă ai un program de vizitare încărcat sau dacă faci ca noi, să umbli cât e ziua de mare prin muzee și galerii şi astfel să ai nevoie de tramvai, autobuz şi metrou. V-aș recomanda să vă faceți un plan de vizite, alegând obiectivele cu taxe de intrare mari dar în același timp să fie grupate pe cartiere și paliere orare. Așa câștigați timp și vedeți mai multe obiective. Țineți cont și de ziua de luni când foarte multe muzee sunt închise.
La noi LisboaCard şi-a scos banii cu brio, chiar am ieşit în câştig mare vizitând locuri importante ce erau pe lista de gratuităţi. Un singur exemplu: scădeţi doar cei 10 € din cât era taxa de intrare la Mânăstirea Jeronimos şi vă faceţi o idee (anul trecut Lisboacard era 40 € / 72 ore). Dar ne-a ajutat mai ales la transportul în comun pe care l-am folosit fără nici un stres că se epuizeză banii de pe eventualul card Viagem şi trebuie să-l reîncărcăm când ţi-e lumea mai dragă şi tu eşti departe de un automat sau magazinaş cu siglă Carris. De asemeni v-aş recomanda să vă calculaţi bine vizitele în Lisabona legate de sărbătorile lor naţionale. Atunci obiectivele turistice sunt în general închise şi cardul nu v-ar folosi decât la transport, situaţie în care ziua respectivă iese mai scumpă pe LiboaCard decât pe un Viagem de 24 ore.
Și ar mai fi de ținut seama că studenții au reduceri bune la taxele de la obiectivele turistice, același lucru fiind și pentru persoanele de peste 65 de ani, cazuri în care acest card nu prea mai este un mare câștig. Doar că devine foarte comod de folosit, la unele obiective putând evita cozile și intra direct iar la transportul public nu stai mereu să socotești și să încarci cardul Viagem.
Cam atât despre transportul public turistic în Lisabona și cardul orașului. Bine, ar mai fi despre elicopterele turistice sau vaporașele de pe Tejo dar, cel puțin primele, nu se încadrează în bugetul unui turist pământean ca mine și soțul meu. Bărcuțele da și sper să ajung pe una.
Nouă ne-a plăcut să călătorim cu metroul lor, cu tramvaiele și restul, ne-am descurcat bine și foarte civilizat. Nu ştiu cum la alţii se poate și la noi nu!!
Dacă aţi folosit metroul din Lisabona, cel din Porto este şi mai lejer pentru călători, regulile sunt puţin diferite dar despre asta povestesc altă dată.
Sper că aceste informații să vă fie de folos dacă vizitați anul acesta frumoasa capitală portugheză. Și dacă aveți ceva de completat, m-aș bucura să o faceți înainte de vacanța mea ? acolo !
Călătorii minunate să aveți !
Lisabona e pe wishlist…tare mi ar place sa o vizitez in curand. Foarte bun articolul, multe informatii utile!
Mulțumesc. Vor fi multe articole despre Lisabona, Porto dar și alte locuri din această țară. Am fost acum un an,
m-a prins pur și simplu în mrejele ei așa că deja am biletele de avion pentru o nouă vacanță acolo.
Să-ți împlinești visul cu vacanța portugheză, merită !
Pe mine m-ar tenta sa incerc tuk tuk-ul.
? Pe un drum asfaltat poate deși interiorul e cam strâmt. Pe calçadas nu cred că te-ai simți confortabil. Dacă o faci,
zi-mi și mie să aflu ce pot pierde !
Oare eu as avea loc intr-un tuk tuk din ala? 🙂
Mea culpa ! Un aspect pe care nu l-am luat în seamă în articol, dimensiuni turiști versus tuk-tuk ? !
Mi-am notat problema și o rezolv la drumul de anul ăsta ?!