Anul acesta am revenit în Portugalia așa cum ne propusesem în anul 2018. Cum vă spuneam aici, Cel de Sus n-a râs de noi, chiar ne-a fost alături pentru 17 zile minunate, într-un circuit portughez.  N-a fost să fie luna mai dar a fost perfect, poate chiar mai bine în septembrie. Voi povesti pe larg despre locurile pe unde ne-am plimbat pașii și sufletul, despre cât de drag îmi este să respir aerul portughez încărcat de atâta istorie dar întâi cred că este mai bine să vă spun cu ce am călătorit prin această țară minunată. 

Trenuri urbane în Gara Sao Bento, Porto (preluare site CP)

Eram hotărâți să închiriem o mașinuță și cu ea să străbatem țara de la nord la sud și de la est la vest. Toate bune și frumoase, alesesem câteva firme, cu una am și luat legătura dar știți povestea cu Cănuță, om sucit. Așa și noi. Ne-am dat seama că în cele 17 zile vom umbla doar prin localități renumite și nicidecum prin sate și prin zonele  mai puțin turistice, așa cum ne-am propus în 2018. Timpul era și de data asta insuficient. Așa că am schimbat foaia cu mai puțin de o lună înaintea plecării. Și am făcut bine căci șoferul, colegul meu de viață, ar fi suferit amar dacă nu s-ar fi delectat la masa de prânz cu licoarea de Douro sau Alentejo. Și recunosc, eu care ador licoarea lămâilor și portocalilor din sudul Europei, ar fi fost o mare pierdere pentru el să nu se trateze cu un vinho verde sau roze cu arome iberice. Așa că am împăcat în vacanța asta portugheză și simțurile, și finanțele. Cum? Cu comboios 😉!

Din anul 2018 eram abonată la newsletter-ul CP căci atunci am circulat cu trenul pe ruta Lisabona ⇆ Porto și am fost încântați. Așa că, în momentul când mi-a venit ideea de a schimba mașina cu trenul în vacanța portugheză, am făcut întâi o simulare pentru orare, prețuri și desigur confortul deplasării de la/spre gară căci deja aveam cazările rezervate. A ieșit aproape perfect. Spun aproape deoarece am luat această hotărâre destul de târziu, când biletele cu preț redus erau puține pentru perioada în care mergeam eu și soțul. 

Am circulat cu trenul între Lisabona → Porto, Porto → Coimbra, Coimbra → Lagos, Lagos ⇆ Faro, Faro → Lisabona,  plus alte câteva localități micuțe pentru care ne-am achiziționat bilete direct din stații.

Căile ferate portugheze, Comboios de Portugal / CP

 

portugal

 Comboio în portugheză înseamnă tren, de aici și numele de Comboios de Portugal. Divizia passageiros este ceea care ne interesează pe noi. CP a devenit companie de stat prin naționalizarea din 1975 (după revoluția garoafelor) și, spre deosebire de cea de la noi, s-a dezvoltat și modernizat. 

CP folosește linii mai late decât ale noastre și astfel trenurile lor sunt mai comode, pentru turiștii cu bagaje în special. Și într-adevăr, aceste trenuri sunt pline de turiști de pe toate continentele. În toamna aceasta era plin de englezi și americani, anul trecut în luna mai, predominau francezii în nord. 

Tipuri de trenuri portugheze

În Portugalia sunt în circulație patru tipuri de trenuri:

  AP / Alfa Pendular  

Vagon cl.II/Confort la tren AP

AP sunt trenurile de mare viteză (aproximativ 220 km/h dar la unul din drumuri am văzut pe afișaj și 236 Km/h), preluate de la italieni. Avantajul călătoritului cu AP, exceptând viteza, este tehnologia specială care face să se atenueze senzațiile neplăcute atunci când trenul trece cu viteze mari prin curbe. AP face legătura între nord și sud, adică de la Porto sau Braga până la Faro, cu stații în Coimbra, Lisabona și Tunes. Prețul de călătorie este cu câțiva euro mai mare decât la Intecidades dar se justifică prin timpul mai scurt de călătorie și prin avantajele oferite la bord: wi-fi, prize pentru încărcat telefoane la fiecare scaun, tv cu ceva informații și un film, sistem de servire în timpul călătoriei la fel cu cel din avion. Și de obicei este foarte curat. AP are două clase, Turistico și Confort. Confort este clasa I de fapt, are un număr mai mic de locuri în vagon (pe o parte două locuri, pe cealaltă doar un loc), oferă căști, uneori ziare locale, măsuțe pliante mai mari, ai mult spațiu pentru picioare. Dar clasa Confort este și ceva mai scumpă. Am călătorit la ambele clase și pot să vă spun că nu merită diferența de preț decât pentru fițoși 😉.

CPA 4009.jpg
Alfa Pendular / AP și un Intercidades / IC (site CP)

IC / Intercidades

IC este puțin mai lent decât AP, oprește în mai multe stații, are prize de încărcat telefoane doar la câteva scaune. Dar și prețul este mai mic decât la AP. La aceste trenuri trebuie cumpărat loc, fie online, fie din gară. Are un vagon-bar de obicei bine aprovizionat.

R sau IR/Regional sau Interregional

Portugal train at Faro Station.
Așa arată trenul regional cu care am călătorit pe ruta Faro – Lagos

R și IR trenuri care circulă de obicei pe distanțe medii, opresc în toate stațiile, au un confort mai mic decât IC dar mult superior trenurilor noastre. Biletele se achiziționează doar din stații sau, dacă se face legătura cu un IC sau Ap, se pot lua și online. De obicei nu se dau locuri dar nici nu am văzut să se circule în picioare.

Cu R/Regional, am călătorit de la Tunes spre Lagos. Venind de la Coimbra, trenurile AP și IC circulă doar spre Faro, nu și Lagos. Pentru a ajunge la Lagos, am coborât din tren la Tunes de unde am luat regionalul care circulă pe distanța Lagos ⇄ Faro, cu oprire în toate stațiile, inclusiv Albufeira și Portimao. Am folosit acest tren și în timpul sejurului în Faro când, neavând ce face acolo, am preferat să venim la plajă în Albufeira. Dacă veniți cu AP de la Lisabona sau Porto și cumva are o mică întârziere, nu vă impacientați, la Tunes trenul regional așteaptă trenul de rang superior. Și asta pentru că, cel puțin șase luni pe an, aceste trenuri sunt pline de turiști, localnicii sunt pur și simplu rara avis. 

U / Urban

U / Urban sunt trenurile care fac legătura între gara veche, situată în oraș și cea modernă, aflată în afara localității sau undeva în margine; tot trenuri urbane sunt și cele care fac legătura între capitală și orășele apropiate gen Sintra și Cascais. În general acestea sunt trenurile pentru navetiști, mai aglomerate în cursul săptămânii. Am circulat cu câteva, a fost ok, n-am avut nici un fel de problemă (Pentru Sintra și Cascais, se încarcă cardul Viva Viagem folosit la transportul public în Lisabona, cu suma necesară călătoriilor dus sau dus/întors (2.25 €/sens anul acesta) și așa se scutesc 0,50€, prețul cardului).

Acum dacă ar fi să recomand, pentru distanțe lungi, AP este ideal. Pentru distanțe scurte este de ales IC, desigur pentru prețul mult mai mic decât cel de la AP.

În afară de aceste trenuri care circulă în interiorul granițelor portugheze, mai sunt IN / International, cele care circulă spre Madrid, Vigo, etc. dar cu care nu am circulat. Încă! Spun încă pentru că ne bate gândul unui circuit iberic și cu trenul, că tot ne-am școlit pe cel portughez.

Gările portugheze

Gara veche din Coimbra

Gările în general sunt modernizate și cu săli de așteptare curate, după rangul orașului. În Lisabona sunt mai multe gări mari, unele sunt unice pentru anumite trenuri dar și prin arhitectura și istoria lor. Sao Bento din Porto este deosebită și nu este singura decorată cu celebrele azulejos. În gările principale sunt atât automate pentru bilete, cât și chioșcuri cu operator uman. Le-am preferat pe acestea, observând că și localnicii merg la ghișee și foarte rar la automate. Mai ales că nu se așteaptă mult la ghișee, sunt foarte operativi și dau informații suficiente, uneori chiar nesolicitate de turist 😊. În stațiile mari există luggage boxes unde se pot depozita bagajele timp de 24 ore, mai rar 48 ore. În stațiile mici nu există această facilitate.

Gara Sao Bento, Porto

Panourile informative de obicei sunt noi și ușor lizibile dar la Faro, deși o gară modernizată cu perdele de aer la intrări, am avut surpriza să nu fie nici un astfel de panou, așa că a trebuit să întrebăm la ghișeele de bilete la ce linie trage trenul (casieriile sunt și puncte de informare). Deși aveam instalată aplicație pe telefon pentru mai multe informații, în Albufeira s-a dovedit că a existat o schimbare de ultim moment a liniilor trenurilor, așa că întrebarea prin viu grai ne-a fost folositoare, acolo fiind  o stație cu pasarelă între linii. Deci recomandarea mea, după ce am colindat cu trenurile prin Portugalia, întrebați prin viu grai 😀 la casa de bilete sau operatorul / polițistul de pe peron. N-am avut nici o problemă în a primi răspunsuri, de obicei sunt foarte amabili și, ce este important pentru turiști, salariații lor sunt vorbitori de engleză, unii și de franceză, spaniolă și puțini chiar rusă. Foarte rar veți întâlni un salariat al CP, lucrător cu publicul, să nu vorbească o limbă străină. Și dacă nu vorbiți voi, tot vor găsi o modalitate de a vă îndruma. În general, urcarea în trenurile AP și IC se face printr-o singură ușa la fiecare vagon. Cea de a doua este rezervată cazurilor speciale, persoanelor greu deplasabile. Apropo de acest aspect, clienții cu handicap loco-motor, pot consulta site-ul pentru a afla care stații sunt adaptate cerințelor și de asemeni pot cere ajutor contactând CP fie telefonic, fie prin DA Formular de solicitare. Trenurile AP și IC stau puțin în stații, așa că este bine să vă informați asupra liniei la care trage și să întrebați pe peron cam pe unde vine vagonul pe care-l aveți pe bilet.

În galerie: indicatoare și validator card călătorie pentru trenuri urbane și peron tren gara Oriente, porțile de intrare pe peroanele din gara Sintra.

Pentru călătoria cu trenurile U/Urbane, în unele gări, biletele se validează la totemuri, cum sunt cele din gara Oriente, la baza scărilor rulante care duc la peroane. În alte gări, de exemplu Sintra, validarea se face la porți, în sistemul metroului de la noi. Dacă în gară nu este nici un sistem electronic de validare, cam în 70% din cazuri vine controlorul pe parcurs. Călătoria fără bilet, dacă ești prins, te costă suficient de mult încât a doua oară să nu mai încerci 😂.

Cum se cumpără biletele de tren

Automat de bilete pentru trenuir și transport local, gara Sao Bento, Porto

Procurarea biletelor de tren în Portugalia se poate face fie la casa de bilete cu operator uman, în gară, plătind cu cash sau cu card, fie la automatele de bilete din stații care au varianta plății cu numerar sau card, fie, dacă vă cunoașteți bine traseul și programul vacanței, achiziția online de pe https://www.cp.pt/passageiros/pt/comprar-bilhetes. Varianta cea mai bună este ultima, online. Financiar este și cea mai avantajoasă pentru trenurile AP și IC (doar la acestea se pot lua online)  căci, în funcție de zilele cu care ați achiziționat în avans, se oferă și reduceri ce pot ajunge chiar la 65%. De reținut că numărul biletelor cu preț redus este limitat, așa că vara în special, sunt fie greu de găsit dacă le luați din scurt, fie reducerile sunt foarte mici, nesemnificative. Cum vă spuneam la început, noi ne-am hotărât târziu să circulăm cu trenurile portugheze și nu cu auto, așa că reducerile au fost mai puține, chiar deloc pe un anumit tronson spre sud. Dar per total a meritat totuși.

Dacă vă hotărâți să vă petreceți vacanța viitoare în Portugalia călătorind cu trenul, făceți-vă din timp cont pe site-ul CP, studiați ofertele și imediat ce aveți un program ferm, luați-vă și bilete. Merită.

La procurarea online a biletului de tren este necesară și înscrierea unui act de identitate cu care să puteți fi verificați în tren, în caz de nevoie. Nouă nu ne-a cerut nimeni. Și anul acesta, ca și în 2018 când am circulat doar pe ruta Lisabona ⇄ Porto, am avut biletul de tren printat, așa cum ne-a fost indicat la achiziție. N-am văzut pe nimeni cu telefonul, doar pe hârtie. Poate în viitor vor trece și la această formă.

Promoțiile, o bună economie pentru turiștii CP

Dacă urmăriți din timp ofertele CP, aflați că au trenuri turistice speciale care circulă cu ocazia anumitor festivaluri sau târguri și care au prețuri promoționale pe site. Unul dintre ele este cel care duce pe Valea Douro, o zonă de poveste, cu vinuri, crame și priveliști de vis. Viile și licoarea obținută din strugurii acestor zone au fost pomenite chiar de Seneca și Pliniu cel Bătrân. Acum marele contract (din 2018) este cu turiștii americanii. 

CP oferă bilete cu reducere substanțială pentru tinerii până la 25 de ani, chiar și până la 27 sau 30 de ani pentru deținătorii unr carduri europene, reducere de 50% pentru seniorii care au împlinit 65 de ani și reducere de 25% la trenurile  internaționale pentru cei care au împlinit 60 de ani. Sunt multe reduceri de preț pe care le oferă CP, unele sunt permanente, altele sunt sezoniere. Oricum, dacă mergeți cu familia sau cu un grup de prieteni, căutați ofertele pentru grup, pentru copii, pentru seniori, pentru anumite zile de sărbătoare. De luat în calcul și parteneriatele pe care le are CP cu diverse alte instituții, astfel că achiziționând un bilet pe căile ferate portugheze, puteți primi o reducere de preț la intrare în unele muzee, la plimbări cu ghid, bicicletă, autobuz turistic, multe altele.

Dacă vă gândiți să hoinăriți prin Portugalia fără să închiriați mașină, atunci trenul este o bună alegere pentru distanțele dintre orașe. Ieșiți și destul de convenabil dacă vă faceți cont pe pagina CP, la myCP și vă procurați din timp bilete cu reduceri.  Dacă vă interesează și Portugalia rurală, atunci o combinație de transport tren-autobuz este ideală. Transportul public portughez este bine pus la punct și probabil asta este și urmare a turismului din ce în ce ai intens.

După ce am circulat cu toate trenurile portugheze – AP, IC, R și U – pot spune că n-am greșit alegerea. Dacă alegeam CP cu mai mult timp înainte de plecare (2-3 luni), beneficiam de mai multe promoții. Dar 212 € cu totul, cu locuri rezervate la AP și IC, plus câteva drumuri neplanificate cu R și U, cred că este foarte convenabil. Dacă luam auto, doar chiria mașinii ar fi fost 30 €/zi, fără să punem taxele pentru autostrăzi, combustibilul și taxele pentru parcări. 

Am văzut în tren că unii turiști aveau achiziționate bilete Interrail și au avut ceva probleme petru că nu au achiziționat și locurile din gara de plecare. Au plătit locul și amenda în tren, problema a fost că nu se putea plăti cu card la controlor. Întoarsă din vacanță am studiat ofertele Interrail și nu m-au atras, per total ies substanțial mai scumpe decât achiziția online a biletelor de tren prin CP.

Dar revin asupra celor spuse mai sus, am vizitat doar orașe și locurile interesante din jurul lor. Pentru a colinda prin Portugalia rurală, este necesară închirierea unei mașini sau alocarea unui timp suplimentar, necesar folosirii transportului public auto, de altfel foarte bine pus la punct în Portugalia. Noi pentru următoarea vizită, care va fi prin zonele mai puțin turistice, vom închiria o mașinuță.

https://www.cp.pt/passageiros/pt/apps

Dacă ați călătorit cu Comboios de Portugal, mă interesează părerile voastre. Eu sigur voi reveni pe căile ferate portugheze pentru că țara asta m-a săgetat drept în suflet.